SAMMANFATTNING AV FÖRRA VECKANS HÄNDELSER

FÖRRA VECKAN BJÖD PÅ SOL OCH SOMMARVÄRME VARJE DAG.
Alldeles lagom varmt!
Det känns härligt att minnas idag när det regnar.
Hundarna badade varenda dag.
Även här hemma vid bryggan som visade upp riktigt fint vatten trots giftalgervarning.
Lite tång och annan skit är det alltid i vår vik.
Och pinnar finns det också gott om.
Tazzo placerade dom på en sten ute i vattnet för att Ginnis inte skulle få tag på dom.
Om hundarna är pinngalna?
Asch då.
Vi har inte varit i Kalmar på hela sommaren så i tisdags tog jag hundarna med mig och åkte hem till broder Stefan. 
 Trots att vi kom sent på kvällen var det underbart på balkongen.
På onsdagsmorgonen gav vi oss iväg för långpromenad på härliga Värsnäs norr om Kalmar. 
På Värsnäs är det en fantastisk natur med väldigt gamla träd.
Ekarna är gigantiska fast det är svårt att se på bilden kanske.
Ni får väl tro mig på mitt ord.
Eller åk dit och njut själva.
Som ni ser på karta är det nära till vattnet runt hela rundan.
Jag vet inte vad det är som gör att Tazzo känner havsluften på "mils" avstånd.
Nästan....
Vatten hittar han i alla fall på långt håll.
Och sprintar dit med en rakets hastighet.
Kom igen nu Ginnis!
Vattnet är härligt!
Ginnis badar också väldigt gärna.
Men bara om han får något att apportera.
Och stackarn!
Han får tydligen ingen mat av sin matte.
Han måste leva på pinnar. 
Vi tvåbenta valde istället att åka vidare hem tull syster yster.
Birgitta som inte fastnade på bild denna dag.
Men det gjorde hennes inglasade altan där vi blev bjudna på härliga pajer.
Det var definitivt mycket godare än Ginnis meny.
Hundarn fick till Tazzos förtret vara bundna precis utanför altanen.
Ginnis är mer foglig nu för tiden.
De var fortfarande våta efter badet på Värsnäs.
Medan vi åt fick mina shorts en bad i tvättmaskinen.
Tazzo är väldigt duktig på att hoppa på mig.
Och på allt annat också förresten.
I alla fall så var mina tidigare rena shorts fulla med geggamoja.
Tvättmaskin och torktumlare fixade det i ett nafs.
Mätta och belåtna och med rena kläder stack Stefan och jag över till Öland.
Öland är ett paradis!
 Och framförallt så när det gäller badställen så är Isgärde och Ispe udde favoriten på västra sidan av Öland.
Där tillbringade vi varje fin dag när barnen var små.
Det är ingen sommar om man inte varit där på något vis.
Vi gick längst ut på udden till den badvik som vi nästan hade för oss själva "förr i tiden". 
Eftersom Stefan inte är någon bad-eller solentusiast så blev det bara en titt.
Njuta av den härliga naturen är inte fel det heller.
Vi tog istället bilen och körde över på östra sidan av ön.
Bland annat besökte vi Eksgården.
Ett väldigt vackert ställe.
Undrar just om det är Björn Jäderås som har varit farten här.
Vi körde förbi Bläsinge men hann inte stanna och fråga Yvonne denna gång. 
Vi fortsatte längst med hela östra sidan och besökte också Gårdby café och lanthandel men handlade inget denna gång.
Såå väldigt fina pärlor det finns på Öland.
Ni har väl varit där???? 
Det finns fina badplatser på östra Öland också men de fick vara i onsdags.
Trötta och nöjda hamnade vi Stefans inglasade balkong.
Stefan och jag med thaimat och vin.
Ja, jag vet att det bara var onsdag!
Men det var semester!
Torsdagen bjöd på lika underbart väder och vi valde att gå en långpromenad på ett alldeles speciellt ställe.
Vi mötte inte så många levande varelser liksom.
Men Norra kyrkogården i Kalmar är en underbar plats.
Mer fantastisk än vilken annan park som helst.
Och så hälsade vi såklart på våra föräldrar.
Stefan och jag står också i bostadskön på samma ställe.
Fast vi har inte bråttom.
Hoppas bara rosorna får stå kvar ett tag.
Rådjuren är nämligen ganska hungriga på delikatesser.
Runt dammen är en favoritplats.
Visst är det vackert! 
Man hade gjort en ny minneslund med glaskulor på ett "stenröse". Kulorna satt fast som tur var.
Väldigt fint.
Den gamla minneslunden där egentligen pappa finns trots att hans minne hedras i urnlunden med pelarna och kloten.
Där finns också en liten damm.
Porlande vatten är som musik!
Sedan lämnade jag Stefan och hundarna och stack till Öland ensam.
För att sola och bada några timmar. 
Såklart till Ispeudde. 
Underbart i vattnet.
Där är härlig sandbotten och inte den dyiga botten som finns vid vår egen brygga.
Sedan bar det hemåt igen.
 
På kvällen hann vi också med att avsluta Tazzos kurs i Allmänlydnad.
Och påbörja han kurs i fortsättningskurs i Rallylydnad.
I rallylydnaden kommer också Ginnis vara med.
Jag tog inga bilder under kvällen men som vanligt var det härlig och nyttig träning.
Tazzo gick en nybörjarbana i Rallylydnad och det gjorde han bra.
Sedan skulle det bli skönt att få sova i sin egen säng!
Om jag nu hade fått ha sängen ifred!!!!
Nu som har läst på faceboken vet precis vad det handlade om för djur.
Eller jag får väl hålla med Sasanne H om att det finns ett antal odjur här på landet.
Inte bara då att vi blir invaderade av flygmyror inomhus så fort vi tänder lampor.
Denna kväll var det betydligt större odjur.
Jag ligger och läser i sängen i godan ro.
Sängen står ca en meter från det ena fönstret som är öppet.
Visserligen är det myggnät för hela fönstret fastsatt med kardborreband.
Rätt vad det var så rasslade till i myggnätet och något svart oformligt landade i min säng någon decimeter från mitt ansikte.
Tror ni jag blev rädd?
Det är en underdrift.
Jag blev vättskrämd!
Jag såg inte vad det var.
Bara en svart rund boll mitt framför min näsa. 
När jag tände "strålkastarbelysningen så fick bollen fart.
Och jag också!
Jag rusade ner i köket för att hämta ett durkslag.
Ni förstår.
Jag har lite rutin på att fånga fladdermöss.
Även om jag har legat av mig lite för det var ganska länge sedan jag övade sist.
Men ett durkslag och ett kuvert i A4-format duger till mycket.
Kuvertet för att bilda lock såklart när fladdermusen är fångad.
När jag kom upp på övervåningen igen så såg jag ingen fladdermus.
Hundarna låg lugnt och stilla kvar på sin säng men annars var det tomt i rummet.
Jag fortsatte och kolade resten av övervåningen då jag mötte två katter.
Då förstod jag att fladdermusen hade flyttat in till maken som ännu inte hade gått och lagt sig.
Jakten kunde starta! 
Och sängar och andra möbler som gjorde att jag kom närmare taket där fladdermusen for som en galning.
Och jag tyckte den såg ut som en galning också.
Nu blev den inte fångad på det sättet som jag hade tänkt.
Jag råkade slå till fladdermusen med kanten på durkslaget så att den for i backen och blev liggande.
Inte vet jag om jag slog ihjäl den eller om den bara blev avdomnad.
Jag kollade inte så noga innan jag hivade ut den genom fönstret.
Jag låtsas att den var levande eftersom fladdermöss är fridlysta.
Men de behöver väl inte lysa i frid inne i min säng!!!
Nu sover jag med stängt fönster av någon konstig anledning.
Och om någon funderar över hur jag såg ut när jag var på fladdermusjakt med ett durkslag,
så kan jag berätta att jag sover i Evadräkt.
Om ni förstår vad jag menar. 
  
#1 - - Katarina:

Hoppas verkligen du och Stefan för stå i den bostadskön väldigt, väldigt länge!
Syrran har hästen på Aledal och vi brukar promenera i Rällaskogen när vi är på Öland, men på din strand har jag aldrig varit! Det får bli nästa sommar😎 - Kram Kram