MYCKET TREVLIGHETER OCH LITE DRAMATIK

 
Den senaste veckan har varit fylld av händelser av olika slag.
Det började förra fredagen med en färd till Torsås för att fira studentexamen.
Inte bara för att fira EN person. - mitt barnbarn.
utan också min systers barnbarn
(här med sin moster)
och dessutom min systers barnbarns flickvän.
Hänger ni med?
Axel tog studenten förra året men flickvännen har alltså varit klasskamrat till Emil och Kajsa.
Axel, Kajsa och Emil delade dessutom bostad förra läsåret och är goda kompisar.
Vilket härligt tillfälla att fira tre studenter som gått Estetiskt program med musikinriktning!
Samma dag och samma plats.
Det gjorde att hela släkten var samlad såklart.
Magdalena kom med egenhändigt målad skylt på Emil som han såg ut vid sista konserten som klassen hade på Stage4you.
Dottern med sina två barn.
Sysslingen Kajsa med Emil och dessutom Emils mamma.
Systerdottern Johanna hade öppnad sitt hem för de tre studenternas fest,
eftersom Kajsa är den enda som bor i Kalmar.
Det blev ett fantastiskt firande i underbart väder.
Kajsas pappa Gabbe bor en liten bit ifrån men var såklart med och firade.
Där var också Emils pappa och farmor.
Här är Maja med sin och Emils halvbror Lino.
Maja och Lino gillar verkligen varandra men bäst är nog i alla fall Ludvig, mitt barnbarnsbarn.
Ja,ja!
Som sagt hela släkten var där men de bilderna sparar jag till ett senare tillfälle.
Emils flickvän kom också.
Hon har också gått i samma klass på Stage4you.
Hon och Emil skulle tälta på tomten hos Johanna med familj.
Det verkade lite krångligt att få upp tältet men så väldigt dramatiskt var det väl inte.
Ginnis hade det jobbigt!
Hela tomte var fylld med tennisbollar.
Eller kanske inte HELA tomten men i alla fall fanns det många bollar.
Ginnis var väl påpassad av Sigge
och Morritz.
Om någon börjar undra nu var Tazzo var så var han kvar hemma i Vettekulla.
Han skulle nämligen få "dambesök" och behöve vara pigg.
När jag kom hem på kvällen var Susanne redan där.
Hon hade lämnat av Alicia och hennes häst i Växjö och sedan fortsatt till Karlshamn.
Det blev ett ganska kort besök eftersom Susanne skulle tillbaka till Växjö.
Det blev lite mat men inget vin.
I alla fall inte för Susanne.
Det var torsdagen det!
På fredagseftermiddagen kom Susanne tillbaka.
Tazzo var alldeles "till sig i trasorna" när han fick besök av TVÅ löptikar.
Mxaxine var väl inte så intressant men den andra tiken från ett "främmande land" var såklart väldigt intressant. 
Eftersom Susanne skulle sova över så grillade vi
och i fredags blev det vin till maten.
Och så slogs vi med myggen!
Och firade med lite "bubbel" för lyckat "tjejmöte".
På lördagsmorgonen fick Susanne besked av Ola att det var dags för Tecla och få sina valpar.
Susanne körde till Helsingborg och jag körde till Karlskrona.
Det var nämligen så att Ginnis skulle göra ett Öppenklassprov i viltspår.
Det var varmt som in i bomben men Ginnis klarade provet.
1:a i Öppenkass alltså.
På lördagen skulle Tazzo göra BPH (Beteende- och Personlighetsbeskrivning Hund) på Lunds Brukshundsklubb så det var bara att ge sig iväg i bilen igen.
Susanne skulle också komma dit men Tecla hade fått sina fem valpar och Alicia skulle dessutom tävla med sin häst i Växjö.
Mer om det senare.
För nu hände det dramatiska.
Första dramatiken alltså.
Jag hade packat alla grejer för BPH-testet i ryggsäcken.
Leksak, särskilt gott godis och lite annat.
Jag satte ryggsäcken IGENSTÄNGD på trappen för att gå in och hämta lite mer godis i köket.
När jag kom ut så sprang Tazzo men en plastpåse i munnen.
KORVPÅSEN!
 När jag försökte ta påsen ifrån honom så svalde han den!
Hela klabbet......
Inte sjutton vet jag hur han fick upp dragkedjan på ryggsäcken men det var kanske en liten glipa så att han fick in nosen.
Det var bara att gå in och fixa en ny korvpåse.
Jag kan tala om att han inte var så hungrig när han skulle öppna korvburkarna på BPT-testet.
I protokollet står det att han inte är så matintresserad.
Hahaha!
Sofia hjälpte mig att filma alla momenten i testet.
Tack så mycket!
Ska fixa filmerna så småningom. 
Sofias snygging skulle göra BPH-provet sist. 
Före mig var Tina och Mikael med Zam!
De räddade min dag.
Jag hade inga kontanter med mig men fick låna pengar för att kunna köpa mig lite fika.
Hoppas vi ses nu i midsommar så kommer pengarna tillbaka.
Efter lunchen testades Zelda.
Och så hade Ingbritt kommit från Helsingborg och hade löptiken med sig.
Tazzo upptäckte det tämligen snart.
Helene var också där för att försöka bistå vid parningen.
Men, men men.
Det lyckas inte alltid.
Och strunt samma.
Med en plastpåse i magen och efter BPH-test så kunde det räcka med äventyren för söndagen.
Jag fotade Mocca i stället.
Vilken ljuvlig liten tik!
Och så duktig dessutom.
Kan du ta hand om mina hundar ett tag Helene?
En ganska trött Tazzo kom hem på eftermiddagen
och satte sig och yla i soffan vid fönstret!
Och fortsatte att yla ute i trädgården.
Sedan blev det mat med SPARRIS.
Massor med sparris.
Inte för att5 en plastpåse är så vass men i alla fall kanske det skulle hjälpa.
Ingen plastpåse kom ut den dagen.
 
På måndagen hända nästa dramatiska händelse.
Jag hade lagt en persika och en nektarin längst in på skrivbordet i mitt rum.
Skulle bara gå ut i hallen för att hämta något.
Och när jag kom tillbaka till rummet så var frukten borta!
Vad är det med denna hund?
Han var ju inte matintresserad sade man på BPH.
Jag letade i rummet för att se om det låg några kärnor någostans men de var borta.
Persikokärnor är farliga att äta.
Ringde till veterinären (inte den jag brukar gå till, som var ledig) och fick besked att avvakta - och ge massor med sparris.
Inget hände.
Jo, han bajsade ut plastpåsen - men korvinnehållet fanns inte kvar, haha.
Jag läste i litteraturen om persikkärnor och blev mer och mer orolig.
Så länge de finns kvar i magsäcken så är det inte några problem.
Men de kan fastna i tarmarna.
Dagen därpå ringde jag till veterinären igen och fick till slut på en av mina "vanliga" veterinärer.
Hon sade att hon brukade ge kräkmedel direk.
Men nu var det för sent.
Han måste röntgas först.
Fick en tid direkt.
Ringde och berättade för Susanne.
Hon undrade om inte frukten kunde finnas i rummet.
Så innan jag körde till veterinären så lade jag mig på golvet och tittade.
 Längst in i hörnan under en säng låg persikan och nektarinen.
Där hade jag inte tittat eftersom ett par kärnor aldrig hade kunna rulla dit.
Men rund frukt kunde.
Vilken tur att jag inte åkte till veterinren för röntgen och kräkmedel!
Det hade blivit dyr frukt.
Och denna gång var det tur att jag hade fått fel instruktion från början för då hade jag kanske inte kolla en gång till.
Så kära vänner!
Persiko- och nektarinkärnor är farliga.
Om hundarna sväljer dom vill säga.
Så åk till veterinren för att få kräkmedel direkt om era hundar käkar kärnor.

Hoppas att Tazzo inte hittar något annat konstigt att stoppa i sig.
Jag tycker det räcker nu.
Men han fortsätter att leta efter löptikar!
 
#1 - - Magnus:

Ha ha, en matglad herre den där Tazzo. Grattis till 1:a pris i den öppna viltspårsklassen. Ska ta tag i det igen med Smilla så fort valpäventyret är över...