ALLTID LIKA ROLIGT ATT TRÄNA MED GÄNGET!

 Nu får jag verkligen skärpa mig!
Om jag nu berättar att vi har haft "Träning med gänget" i PERSONSÖK så tror ni säkert att vi träffades för någon dag sedan.
Fel, fel fel!
Jag vet inte om jag ska skylla på latmasken eller min onda rygg eller på att det hänt så mycket den senaste tiden så jag inte hunnit.
Ni får välja själva vad ni tror.
Nu ska jag i alla fall berätta om den härliga träffen en strålande solig höstdag när vi var ett gäng som skulle träna personsök med våra hundar.
Vad som har hänt mer får ni vänta på att få reda på.
Inte allt för länge är min målsättning.
Sökträningen gick i alla fall av stapeln vid Träsko Elofs udde med fin grillplats och härliga strövstigar.
Platsen ligger vid Mållsjön och där träffades vi söndagen den 18 oktober.
Ja,ja!
Det var alldeles för länge sedan för att kunna kallas nyhet.
Men trevligt hade vi i alla fall.
Nu blir det massor med bilder som förmodligen mest intresserar dem som var med.
Men jag måste trots allt tala om att jag blev superstolt över mina hundar som jobbade så väldigt bra båda två!
Jag hade alltså båda hundarna med mig.
Men det här är inte Ginnis.
Det här är Dexie eller är det rent utav Devin.
En lagotto är det i alla fall. 
Men detta är Ginnis i alla fall.
Det vet jag säkert.
Min gulleplutt!! 
Här sitter Ginnis också men det är inte Tazzo.
Det här är Devin eller är det rent utav Dexie.
En lagotto är det i alla fall.
Men här är det i alla fall Ginnis OCH Tazzo.
Men Tazzo har fått syn på någon som är lik honom på en sten en bit ifrån.
Tazzo var mycket intresserad av dessa hundar som är så lika perron.
Fast nu ser jag direkt skillnad vilket jag inte gjorde alltid tidigare.
Om man tvivlar så är det bra med en perro med stubbsvans.
 Nog om detta.
Dags för samling och instruktioner av Elisabeth, såklart, för att alla skulle få veta hur sök för nybörjare ska tränas.
En del av oss hade förstås tränat detta tidigare men inte alla. 
Jag vet inte om Elisabeth ber till högre makter att det ska gå bra.
Den lilla femmånaders västgötaspetsen var nog nybörjare.
Men andra visste mer om hur det skulle gå till. 
Dags att köra igång.
En hund i taget.
Tazzo var först ut och han hittade figuranterna perfekt.
Duktig vovve!
Ingemar (alltså inte min make!) var en av figuranterna.
När vi hade tränat sök fick vi träna lite annat vid olika stationer.
Bland annat fick hundarna gå zickzack mellan förarens ben.
Och så slalom mellan koner.
Men ni ser väl var vi skulle träna detta?
Alldeles intill sjön!
Vad tror ni Tazzo gjorde?
Han är ju vattenhund!
Men han klarade uppgifterna också efter dopp i sjön. 
Här kommer minstingen.
Kanske inte i storlek men i ålder.
Bäst att hälsa på en av figuranterna först så hon fick veta vad hon skulle söka efter där i skogen. 
Titta vad jag hittade!
Har jag varit duktig nu?
Dags för nästa hund att prova.
En lagotto alltså.
Och så den näst yngsta hunden.
Joline var taggad till tusen.
Och så den äldsta hunden.
Chica vill egentligen inte lämna matte men hon hittade mig perfekt där jag stod gömd inne i skogen.
Ingemar var också figurant för Chica.
Lite stel i lederna men väldigt söt.
Ingemars Bruno är en STOR hund som älskar människor men kanske inte alla hundar.
Och vilka gör egentligen det?
Inte mina i alla fall.
Men eftersom han - Bruno alltså -  är stor och stark så vill husse att vi har våra hundar lite på avstånd.
Därav de suddiga bilderna på denna duktiga lurvis.
Eftersom vi tränade på olika stationer och jag dessutom hade två hundar att ta hand om så blev det inga sökbilder på alla hundarna.
Här är i alla fall tollaren Maya på väg för att jobba.
Och så en lagotto. Jag tror det är Devin.
Eller kan det vara Dexie?
Ginnis som tidigare har satt nosen i backen och spårat även när han skulle söka har nu fattat galoppen.
Nosen i luften och jobbade jättefint!
Jag är så nöjd med båda mina hundar!
 Fikapausen är också viktig med alla hundmötena.
Obs!
Det är inte Tazzo!
Utan en lagotto och ni vet........
 
En lånehund var också med denna dag.
En brun labbe.
Ni som var med på perropromenad här en gång minns säkert att Ginnis snodde ett helt korvpaket från ett gäng som också fanns vid grillen när vi skulle fika.
Även denna gång var det ett annat gäng där.
Men nu var det "det andra gänget" som hade snott vår eld.
En av lagottoägarna (jag skäms att jag är så dålig på namn!) hade haft med sig egentillverkat träkol.
Hon hade gjort upp finfin eld men när vi kom till rastplatsen så var grillen nästan slut och andra grillade för fullt.
Det blev att göra upp ny eld.
Flickorna i "det andra gänget" blev i alla fall väldigt förtjusta när vi kom med alla hundarna.
Men Maya tyckte tydligen det var urtrist att vara kopplad.
Hur länge ska jag sitta här och ha tråkigt?
Kerstin har väldigt sällan koppel på henne annars.
VA´!
Ska du ta kort på mig!
Då får jag väl visa mig från min bästa sida.
Trots koppel.
 Antalet herrar som var med på träningen kunde samlas på EN bild.
Elisabeth är suverän att fixa bra träningstillfällen.
Inte bara på Brukshundsklubben utan så här också helt privat.
Men Elisabeths hund hade fått vänta länge på sin tur att träna sök och ville komma igång snabbt.
Amie och jag tog en liten runda men hon ville snabbt tillbaka till matte.
Eller rättare sagt till korven.
Nu kör vi igång matte!
Nu har jag i alla fall varit duktigt fast det var en av de första gångerna som jag sökt.
Amie var den sista hunden som söktränade så sedan var det dags att bege sig hem igen.
Ginnis och Tazzo hälsar till alla och tackar för en härlig dag!