SUCCÉ I SPÅRET

 "Och nejden slöts i dimma"
Jag blir så glad när det går bra för mina hundar i spåret.
I söndags var det dags för fältspår i Aktivitetskursen.
Visserligen är det Tazzo som går denna kurs men Ginnis fick hänga med.
För Ginnis var det gammal skåpmat.
Men för Tazzo var det första gången.
Visserligen var dimman tät men det hindrade oss inte att träna.
Först lade vi våra spår.
Olika långa för hundarna eftersom en del var nybörjare på fältspår.
Trots att Tazzo aldrig hade prova på att gå ett fältspår så lade jag ett spår med två vinklar, 2 apportpinnar och slutapport.
Ginnis fick såklart ett lååångt spår.
Medan spåren fick lägga till sig en timme så tränade vi lite kontaktövningar på olika sätt. 
 Tazzos två hatobjekt från förra kurstillfället var där. 
Men inte ett ljud eller något utfall från Tazzo.
Underbart!
Kanske var det så dimmigt så de inte syntes.
Eller så doldes hundarna av vegetationen.
Nyttig träning blev det i alla fall för oss sju hundägare som var med denna gång.
 
Efter fikapaus var det dags för hundarna att börja spåra. 
Det gäller att ha ordning på spårlinan.
 
Som sagt var!
Och så iväg.
Tony och jag hade lagt våra spår en bit bort.
Vi gav oss iväg för att spåra tillsammans.
Hur det gick för de andra får ni alltså inte se på bild denna gång.
Tony hade lagt ett rätt så långt spår till sin Wiz så det var ganska svårt att fotografera.
Eftersom Wiz är ganska signalkänslig var det bäst att jag inte fanns för nära.
Wiz är dock en duktig spårhund.
Bara husse får ordning på spårlinan.
Skyll inte på mig om Wiz blev suddig när han startade spåret.
Snabb som blixten.
Började jobba jättefint direkt!
Inga problem med vinklarna där inte.
På slutet av spåret som Wiz fixade galant höll han samtidigt kolla på vad jag gjorde.
Bra jobbat!
Egentligen spårade Tazzo och jag före Tony och Wiz men jag ville spara det bästa till sist.
Tony var snäll och fotade!
Jag hade alltså lagt ett riktigt appellspår men något kortare till Tazzo.
Djärvt vågat - hälften vunnet!
Samtidigt undrade jag förstås hur det skulle gå eftersom Tazzo endast har gått en kortkort rakt spår i skogen.
Med bra resultat alltså.
Tidigare har han inte fattat alls vad spårsele och spårlina skulle vara bra för.
Men man ska aldrig sluta att förvånas!
Tazzo började spåra direkt!
Trots att korna följde oss med visst intresse.
De var mycket närmare oss då och då än vad bilden visar.
Rakt på apportpinne nummer ett!
Tazzo markerade men tog den inte.
Det innebar att jag inte hade en söndertuggad apport med tillbaka.
Det har jag oftast när Ginnis spårar.
Duktiga Tazzo!
Vinklarna inga problem.
Behövde inte ringa ett dugg utan bara 90 graders vänstersväng.
Så stolt jag blev!
Nästa apport.
Ny vinkel och så fram till slutapporten.
Jag blev så glad!
Han har fattat galoppen!
Att spåra är en så bra aktivitet.
Så var det bara att gå tillbaka med Tazzo till bilen för att byta hund.
När Ginnis skulle spåra fanns det ingen fotograf med.
Hur det gick?
Ginnis gick spåret perfekt!
Gick och gick förresten......
Snabb och effektiv!
I veckan har jag också hunnit träna rallylydnad med båda hundarna.
De var jätteduktiga båda två.
Det vill säga!
Enda till Tazzo upptäckte att det vandrat en löptik på en av rallybanorna.
Då gick det inte att rubba honom.
Vissa saker är tydligen viktigare än andra.
 
 
#1 - - Katarina:

Härligt! Vad duktiga de är!!! Mina busar älskar att spåra, det är verkligen en toppenaktivitet❤️