ROCKTÅG GENOM SMÅLAND

 VAD GÖR MAN INTE FÖR ATT BLI FÖRLÅTEN!
DET ÄR INTE OFTA MAN BLIR BJUDEN PÅ 50-ÅRSFEST NÄR MAN SJÄLV ÄR EN GAMMAL TANT.
Såklart firar jag mina egna barns födelsedagar och andra släktningars.
 MEN ATT BLI BJUDEN PÅ FEST MED ROCKTEMA DET ÄR OVANLIGT!
När Maggan bjöd mig på sin fest tackade jag först nej.
Dels var det långt att köra och dels visste jag inte så mycket om vad rocktema betydde.
Men till slut bestämde jag mig för att tacka ja, så att jag blev förlåten av Maggan haha.
Som tur är har jag en frissa som vet hur det ska vara.
Men när hon frågade mig om det var 50-talsrock, 70-talsrock, pudel eller metall såg jag ut som en fågelholk.
Ja, såklart visste jag vad 50-talsrock var.
Som ung tonåring rockade vi loss till Bill Haley och "Rock Around the Clock" och "See you later alligator".
Dansen var rena akrobatiken.
På den tiden alltså.
Jag har såklart vuxit upp med Elvis.
Sedan när jag såg sånghäftet som låg på borden blev jag lugn. Där fanns några av mina favoriter med.
Förutom Elvis Presley då.
Queen, Creedence, Chuck Berry, Springsteen.
Och Sten&Stanley haha.
Är det rock?
Fast detta visste jag förstås inget om innan jag kom på festen.
Och det tog ett tag innan jag kom dit!
En liten turné väntade.
Första anhalten var hos min frissa som lånade ut ett halsband och ett skärp med dödskalle på.
Sån´t har ju inte jag.
Sedan fick jag också en lektion i hur man sotar ögonen.
Och hur jag skulle fixa frisyren.
 
Färden gick sedan vidare från Karlshamn till Kalmar.
Tycker ni det verkar vara en omväg när man ska på fest i Alvesta? 
Bara 14 mil.
Men jag behövde hundvakt.
På fredageftermiddagen tog min bror och jag en långpromenad med hundarna,
Han är så följsam lilla busfröet Tazzo.
På kvällen fortsatte brorsan och jag till Lindsdal utanför Kalmar för att äta god mat hos storasyster.
Man kan ju undra om hon aldrig har kokat ris tidigare.
Jaså!
Du säger att du har gjort det.
Trevligt hade vi i alla fall!
Och mysigt!
Och hundarna visste vilken plats de skulle välja.
Tazzo så nära maten som möjligt.
Och Ginnis så nära den sovplatsen jag skulle ha den natten.
Vi fick väldigt god mat.
Och gott vin.
Innan jag åkte vidare till Växjö på lördagen tog mina två (av tre) syskon och jag en härlig promenad med hundarna.
Ginnis är den mest sociala perro som jag känner.
Tazzo hittar på annat att göra.
Jag lämnade Ginnis kvar hos min syster och skjutsade vidare Tazzo och min bror in till Kalmar.
Därefter gick resan mot målet och rockfesten via Växjö och min dotter.
11 mil.
Där skulle jag omvandlas till något som skulle fungera på festen.
Lite svarta kläder, lite smink och lite annan frisyr än den vanliga.
Magdalena, alltså dottern, hjälpte mig med sminket.
Och sedan var hon så vänlig så hon skjutsade mig till festen i Alvesta - eller strax utanför.
3 mil.
Och vilken fest det blev!
Daniel Persson var inhyrd för att underhålla.
Och det gjorde han med bravur!
Det märkliga var att han bodde i Lindsdal, alltså på samma ställe som min storasyster.
Dessutom hade han haft min lillasyster som lärare i musik på musiklärarutbildningen på Linnéuniversitetet.
Fast för kvällen hade Daniel döpt om sig till Elvis!
Här tillsammans med sötnosarna Johanna och Tilda som är Maggans döttrar.
Härlig musik!
Såg ni Ojan där till höger?
Maggan var inte så lätt att se.
Inte var det så lätt att fotografera heller.
Fin färg blev det i alla fall.
God mat och dryck!
Här är mina bordsgrannar.
Och god stämning!
 
 Och titta där!
Där kom Maggan också till vårt bord. 
Tilda var verkligen en söt rockbrud!
Här riggar hon också kameran för att kunna visa ett bildspel på Maggans bravader.
Sedan förklarade familjen sin kärlek till sin fru och mamma.
Och Maggan tackade med att ge var och en T-tröja med text som jag inte minns vad det var.
 Efter kaffe och kanongoda tårtor var det dags för mig att bli hämtad av dottern igen.
Alltså tillbaka till Växjö.
Jag fick sova i barnbarnet Majas säng.
Och fick dela den med Zlatan men bara på påslakanet.
 
 På söndagsförmiddagen var det återigen dags att köra till Kalmar för att hämta hundarna.
Hundarna hade skött sig exemplariskt hos mina syskon.
Det enda de båda klagade på var att det blivit trångt i sängen.
Förstår inte det.
Ännu en hundpromenad.
Sedan var det bara att köra vidare hem till Karlshamn.
Vilken helg det blev!
Tack bilen för att den inte pajade. Den börjar bli till åren.
Tack Birgitta och Stefan för en trevlig kväll med god mat och för att ni var så fina hundvakter!
Tack Magdalena för hjälp med smink, skjuts och för övernattning.
TACK MAGGAN FÖR ATT JAG FICK VARA MED PÅ DIN HÄRLIGA FEST!
 
#1 - - Anonym:

Åh vad bra att du ombestämde mig! Kommer du hit på min 50-års fest?😜😜😜😂😱

#2 - - Katarina:

Alltså, nu gör jag ett försök till.... Meddelandet postade när jag skulle ändra från mig till dig.....
Såhär skulle det ju vara!

Åh vad bra att du ombestämde dig! Kommer du hit på min 50-års fest?😜😜😜😂😱

Katarina

Svar: Självklart kommer jag. Du fyller ju år i morgon men 50???? Det blir lite svårt.
Margareta