TUR ATT TRÄNINGEN VAR INOMHUS!

IDAG HAR JAG VARIT OCH TRÄNAT BÅDA HUNDARNA.
Stort tack till Karlshamns Brukshundsklubb som fixar gratis inomhusträning för klubbens alla medlemmar!
11.00-12.30 var det träning i allmänlydnad och tävlingslydnad.
12.30-14.00 var det träning i rallylydnad.
Sedan var det såklart tur att alla medlemmarna inte fanns på plats i hundhallen i Bräkne Hoby idag.
Det skulle blivit väl trångt.
Ny var vi ganska lagom många.
Först tränade jag Ginnis i lydnad.
Vet inte om jag vågar kalla det tävlingslydnad precis men det var i alla fall de momenten jag tränade.
Eller i alla fall försökte träna med Ginnis.
Han var ganska intresserad av allt annat.
Mattan luktade tydligen väldigt gott.
Sedan var ju Lindas söta kelpie på 13,5 veckor väldigt intressant.
Men så småningom gick träningen bättre.
Men Ginnis har fått för sig att han måste låta hela tiden när han jobbar.
Utom då på platsliggningen.
Där skötte han sig, som vanligt, bra trots många störningar.
Vi lade 5-6 hundar i liggandet i taget.
De som stod och väntade på sin tur var inte precis tysta eller stilla.
Bra störning med andra ord.
Förutom alla momenten i lydnadsklass 1 så tränade jag sittande med Ginnis.
Lätt som en plätt!
Sedan åkte Ginnis ut i bilen och Tazzo kom in för att träna rallylydnad.
Men först lite fika och prat.
Maria hjälpte till att byägga två olika slingor.
En slinga, som jag valde, med nybörjar- och fortsättningsskyltar.
Marias Viggo invigde denna slinga men är suverän även på den andra betydligt svårare slingan.
Här är Eva, som ansvarade för träningen idag, med sin kelpie som inte heller är särskilt gammal.
Åtta månader.
Har man tränat massor med timmar har man rätt att vara trött!
Hur gick det för Tazzo då?
Tazzo sköter sig för det mesta bra på träningar.
Så även denna gång.
Men det är klart!
Finns det snygga tjejer med så är de en lockelse för denna testosteronstinna gosse.
Det gäller att kolla om man har någon chans.
Men den lilla söta tiken var föga intresserad av Tazzo.
Hon gillade mycket bättre att följa matte vid 8:an frestelse.
I alla fall andra gången de provade.
Fin kontakt!
Här ser man delar av slingan som Tazzo och jag tränade på ganska många gånger.
OK matte!
Nu kör vi igång!
Stoppa ner den där saken du håller på med så vi får träna lite.
Enkel slalom.
Hur svårt kan det va´?
Sitta framför?
Gör jag inte det?
Vadå snett?
I alla fall inte särskilt mycket så det gör ju inget.
Bättre?
Nu är du lite tramsig matte!
Nu sitter jag väl nära och bra.
Ja,ja!
Det går inte att fotografera sina hundar samtidigt som man ska träna.
Hur som helst blev det en bra träningsdag för båda hundarna.
Värre var det när vi kom hem och skulle gå ut på rastrunda.
Regn, snö, blåst!
Då längtade jag efter den där dagen tidigare i veckan när det var rena vårvädret.
Mer om den dagen får ni veta senare.