NORRKÖPING TUR OCH RETUR

 
DEN FJÄRDE JUNI STEG JAG UPP 4.45!
Bara det är ju lite knäppt.
Att sedan köra iväg till Markaryd av alla ställen för att möta Susanne och Maxine när jag egentligen skulle norrut!
Men sedan slapp i alla fall jag köra.
Bara åka - och prata.
Det blev en resa på 43 mil och det tog nästan 5 timmar.
I ENA RIKTNINGEN!
OCH VI SKULLE HEM SAMMA DAG.
Ni har säkert gissat varför man gör en sådan grej.
Alltså en nationell hundutställning där Susanne skulle ställa Tazzo och Maxine.
Tur i alla fall att vi inte behövde vara där så väldigt tidigt.
Tazzo skulle ställas först och han blev ju champion i Hässleholm så det var flera hanhundar före honom.
Vi hann sitta i solen en god stund innan det var dags.
Och se oss omkring även om Tazzo mest satte nosen i backen.
Det finns olika sätt att skaffa sig kunskap om miljön.
Sedan behövde Tazzo också kolla om Susanne hade något gott att erbjuda. 
Det var flera hundar som inte dök upp på utställningen.
Hade de försovit sig?
Om jag gissar rätt så måste detta vara Bubble Gum Wavelet som ägs av Ann Nordengren
och Lucky som ägs av Anna Dahl. 
Men jag har ingen aning om vem som är vem.
Jag bara fotar hm.......
 Men Susanne!
Hur länge ska vi egentligen vänta på vår tur?
Och inget godis har jag fått.
 Äntligen! 
 Men jag är duktig på att stå stilla!
Så det så. 
Står jag snyggt? 
Lite bredbent kanske.  
Men Susanne!
Du kollar ju inte!
Ja, ja.
Jag vet att jag är duktig. 
Så nu kör vi. 
Väl? 
Eftersom min matte bara tar bilder på mig bakifrån och dessutom utanför ringen så blir det konstiga bilder. 
Men hon skyllde på att solen var i vägen.
Den kan väl aldrig vara i vägen.
Det är ju bara att flytta på sig.
Ingen ordning på min matte alls.
Skönt att få springa lite nu i alla fall.
Och så vänta igen! 
Men det luktar ganska gott här i alla fall.
Jag får väl vänta på att de kollar La Gozzas Damario också. Han ägs av Marie Svensson. 
Championgosse det också.
 Sedan skulle de kolla mig.
Bra Susanne!
Du vet att jag gör vad som helst för lite godis.  
Va´?
Ska vi springa igen? 
OK då da.  
Det gäller att passa på för sedan blir jag väl inburad. 
Sköter jag mig?  
Det tycker jag i alla fall själv.
Och jag tror att min matte är stolt över mig.  
Inga problem att visa tänderna.
Fast jag fattar inte varför.
Men glo du bara.
Mig gör det inget. 
Jag är tålig. 
Vad ska vi göra nu? 
Tur att jag har varit med förr så jag fattar detta spektakel. 
Jag står stilla när jag ska.
Jag springer när jag ska.
De får klämma på mig hur de vill.
Visst är det bra? 
Klart att jag blev bästa hane! 
 Visst var det bra Susanne.
Lite glad blev du i alla fall. 
Och jag blev skitglad! 
Och kanske matte också.
Fast hon är dålig på att hoppa.
Sedan blev det tikarnas tur att visa upp sig.
Ja, lade mig i buren och pustade ut i skuggan så matte fick sköta kameran själv. 
Om jag har fattat rätt blev det enbar tre tikar som ställdes till slut.
Alla tre i "Öppen klass"
Maxine var först.
Hon skötte sig finfint. 
Vilken tur att Susanne är ung.
Hon fick springa mycket denna dag.
Men hon har tränat.
På flygplatser haha. 
Jag är lika dålig på namn fortfarande
men eftersom jag ser nummerlappen på den svarta perron så vet jag att det är Ingnors Attila
som ägs av Ann Nordengran. 
 Lilla söta Maxine! 
Bry er inte om siffran på skylten!
Maxine blev bästa tik.
Fick sitt cert och blev champion
Sedan skulle BIR och BIM koras.
Det innebar att jag fick ge mig in i ringen med Tazzo medan Susanne tog hand om Maxine.
Niclas Fredriksson var snäll och fotade med min kamera.
OCH! 
Det var inte lätt att se i kameran i det starka ljuset så det är inte alls konstigt att fötterna inte kom med.
Men vi vet att de finns.
Maxine blev BIR och skulle vidare och ställas i "Gruppfinalen"
Tazzo blev BIM, alltså bäst i motsatta kön så utställningen var klar för hans del. 
Eftersom Maxine inte skulle in i ringen förrän sena eftermiddagen,
bad vi Niclas ta några gruppfoton på BIR- och BIM-vinnarna.
Det är inte lätt minsann att få en vettig bild.
Titta bara!
Jag min idiot tog godis i handen så båda tittade på mig.
Sedan åkte Tazzos rosett av.
Blev väl inte särskilt bra med en stående och en sittande.
Och godis i handen.
Sätt dig ner Margareta!
Oj, vad tröttsamt det blev!
Sovdags?
Det här får duga!
I alla fall är det två fina hundar, tycker jag.
Sedan blev det Maxine för hela slanten.
Fyra i gruppen!
Inte dåligt minsann! 
 
Grattis Susanne och Maxine!
Innan vi åkte hem så kom Amigo med matte Eva för lite social träning.
Susanne visade lite hur Eva skulle öva med Amigo.
Och så tränade Eva själv.
Vilken fantastisk färg på denna nyklippta gosse.
Efter gemensam fika var det dags att säga hej då till Eva och Norrköping.
Dags att starta färden tillbaka till Skåne och Blekinge.
Ni vet 43 mil och nästan 5 timmar innan jag var tillbaka i Vettekulla.
Jag kan säga att det var en väldigt nöjd Susanne som satt i bilen hem.
Och jag var ganska nöjd jag också.
Och enligt Susanne har man alltid den finaste hunden med sig hem.
Och Tazzo har storhetsvansinne.
Han lever på hoppet.
 
#1 - - Susanne:

Du vet att jag älskar Tazzo!! Han är inte bara snygg och har en fantastisk päls. Han är trevlig också - eftersom han har en sån härlig matte, som jag gärna umgås med. TACK för i söndags! För det var väl söndag? Vi drack i alla fall inget vin...

Svar: Hahaha! Ja, visst är det svårt att hålla reda på veckodagarna. Kanske det ändå var lördag - fast inget vin. Tack i alla fall för trevligt sällskap! Visst är det väl tur att vi inte har svårt att prata någon av oss med en bilfärd på sådär 6-7 timmar. Och visst hade vi väldans fina hundar med oss hem! Ja, det hade vi förstås dit också. Men att bli placerad i gruppen är kanon! Blir det Tvååker?
Margareta