TAZZOS AKTIVITETSKURS I UPPLETANDE

 AKTIVITETSKURSER ÄR PERFEKT!
Man får träna allt mellan himmel och jord.
Förra helgen var det dags för uppletande och lite annat smått och gott som t ex  balansträningar.
Detta var Tazzos kurs men Ginnis fick följa med i bilen.
Många hade dessvärre haft förhinder av kursdeltagarna.
Lotta var där med Buddy. 
Agneta med Sassi, den enda tiken för dagen.
Tony med Wiz
Och Ragnhild med Moltaz.
Till att börja med försökte Tazzo tala om att han var kungen i gruppen.
Men han lugnade ner sig efter ett tag.
Eftersom det var få deltagare och vi skulle gå en promenad med balansövningar fick också Ginnis vara med.
Det var upp på stock och sten.
Det är mina hundar fena på.
Liggande.
Ställande 
Här är Tonys kamoflagehund.
Alltså Wiz
Lotta försöker få Buddy att balansera på stenmuren.
Moltaz balanserar hellre på bakbenen.
Det var en bra och nyttig runda runt i skogen.
Sedan måste vi såklart fika.
Men matte!
Ska du inte dela med dig?
Vad funderar du på Ragnhild?
Det var skönt i skogen trots att inte solen sken.
Dags då att träna uppletande.
För flera stycken var det första gången.
Då fick Ginnis visa hur det ska gå till.
Vilken lycka för Ginnis!
Han älskar att jobba med nosen!
50x50 meter med fyra apporter för Ginnis.
Visserligen rusade han runt för att kolla ALLA apporterna innan han började jobba på rätt sätt.
Alltså en i taget och sedan tillbaka till mig.
Ginnis bara älskar uppletande!
Bra jobbat!
Vilken tur att jag tog med dig till Tazzos kurs.
Dags för oss andra riktiga kursdeltagarna.
Tony gick ut och visade och kastade EN apport till Buddy.
Klara, färdiga, gå!
Det gick kanon!
Duktig gosse!
En gång till.
Suveränt!
Nästa man eller rätta sagt kvinna till rakning.
Dags för Sassi att visa framfötterna.
Iväg med dig nu.
Vad ska jag göra här ute?
Elisabeth går ut och visar tydligt vad hon kastar.
Håll kollen!
Då sticker jag!
Här ligger en boll.
Ska jag ta den?
Bravo!
Ragnhild och Moltaz.
Fortfarande bara EN apport i taget.
När Moltaz hade pinkat in sitt revir så blev det fart på honom.
Har jag varit duktig u?
Va´?
Skulle jag med mig något tillbaka?
OK Moltaz!
Nytt försök.
Men titta där!
Det ligger något intressant på backen!
Det är nog den som matte vill ha.
Finemang!
Men matte fick ta upp den från marken själv.
Lite ska väl hon också jobba.
Dag för Tony och Wiz.
Denna vackra hund är duktig på det mesta.
Beror såklart på en duktig husse.
Ställ dig på kopplet Elisabeth så kan Tony lägga ut apporten själv.
Bäst att kolla noga vart husse tar vägen.
Dags att jobba.
Titta nu noga på denna duktiga hund.
För sedan går det som blixten och då är det inte lätt att få bra bilder.
Skitenkelt det här med endast en apport.
Han är så duktig så han får jobba med flera apporter.
Lite gummislang kanske.
Är du redo?
Såklart!
Det gick som en dans.
Sist men inte minst!
Tazzo!
Vi började med att visa med Ginnis hur man SKA göra.
Och slutade med Tazzo för att visa hur man INTE ska göra haha.
Tazzo är jätteduktig på att springa ut och hitta apporten.
Sedan tycker han att matte själv kan komma ut och hämta den.
Jag väntar tills du kommer matte.
Vi försöker en gång till.
Jag är beredd matte.
Jag har hittat den! 
Kommer du någon gång?
Ja, ja.
Vi får hem och träna med lina.
Lite inkallningsövningar där Tazzo förstår fullständigt vad det går ut på.
Alltså att komma till matte - men utan något i munnen.
Där var alla hundarna duktiga och avslutade kurstillfället med bravur.
Jag stanna de kvar för att låta Ginnis göra ett uppletande ännu en gång.
Han hade nämligen stått och gölat i bilen medan vi andra tränade.
Han var lika duktig denna gång.
Tänkte att jag skulle försöka med Tazzo igen.
Han hittade apporten direkt.
Och lade sig och väntade.
Och väntade.
Och väntade.
Ingen matte kom.
Hon sprang iväg istället.
Vad tror ni Tazzo gjorde då?
Hahaha!
Han försökte gräva ner vanten under mossan! 
Kommer inte matte och hämtar den så får hon den alltså inte.
Hem och öva alltså.
Man kan inte vara bra på allt.
Till exempel är jag inte bra på att fånga TVÅ tranor på bild. 
De stod på en äng nära vägen när jag körde hem.
EN i taget alltså!
Det får gälla även vid hundträningen.
EN i taget!
I morgon börjar Tazzo i fortsättningskursen i rallylydnad.
Där kan han glänsa lite.
Och Ginnis får stanna hemma för han har fått för sig att man måste låta hela rallybanan runt.
Och det orkar vi inte höra.