RALLYKURS MED VARIATIONER

Tazzo går på fortsättningskurs i rallylydnad.
Rallylydnad passar honom perfekt till skillnad för Ginnis.
Ginnis blir alldeles för speedad och behöver jobba med annat.
Tazzo däremot fungerar det bra för.
Åsa och Helene är två duktiga instruktörer som fixar en bra kurs med många roliga inslag.
Vi har fått uppgifter på att läsa in oss på några fortsättningsskyltar var.
Och så får vi bygga banor med skyltar vi har gemensamt.
Vi var tre personer i gruppen. 
Medan vi fixade vår bana så kunde jag inte låta bli att snegla bort till gruppen som tränade tävligslydnad.
För vad såg jag inte där?
Jo just det!
En perro!
Det var Annelie och Basse som tränade för fullt.
Carina och Linda håller koll så att allt blir rätt.
Heja Basse!
Så tillbaka till gruppen i rallylydnad!
Lite olika storlek på hundarna kan man väl säga.
Fast Tazzo tror ju alltid att han är störst.
Vi tränar också på olika platser och en underbart solig och varm kväll var vi inne i Karlshamn.
Där hade Åsa fixat en massa olika slingor som vi kunde träna på.
Men först gick vi en slinga i elljusspåret med olika rallyskyltar här och där.
Tazzo och jag gick tillsammans med Anna och hennes två eurasier.
På bilden går de förstås inte särskilt mycket.
Passivitet är ju också vilktigt.
Eller hur?
Här tränar deltagarna "lite här och lite där".
Åsa tog lite bilder på Tazzo och mig.
Sitt framför, 1, 2, 3 steg bakåt - om ni undrar.
Vad skulle vi göra sedan då?
Tazzo hänger i alla fall med.
Så det så.
Eller nästan i alla fall.
Ja så då den där skylten där man ska gå runt ett halvt varv.
Inte sjutton kommer jag på vad den heter just nu.
Men det spelar väl inte så stor roll.
Tazzo slöar lite i vilket fall som helst. 
Och så ett steg åt höger och lite sittande här och där.
Jag måste ändå säga att Tazzo skötte sig riktigt bra.
Vi tränade platsliggande också och det kan han jättebra.
Flera på träningsplanen.
Dags för annan aktivitet.
Åsa hade fixat ett korsord med rallyfrågor.
Kul!
Lite svårt att se varandra i solen.
Snacka om avslappning!
Även Tazzo låg stilla och fint.
Men man måste få hålla lite koll också på vad som händer i omgivningarna.
Vid ett annat träningstillfälle gav vi oss iväg till Salsjön.
Jag skulle visa Maria vägen dit.
Hahaha!
Hade inte Maria varit med hade jag aldrig hittat dit.
Skylten var borta.
Vi skulle i alla fall gå promenaden runt sjön.
Där var massor med rallyskyltar placerade med jämna mellanrum.
Jag hade tagit med mig Ginnis också.
Här poserar de tillsammans med Marias Scott.
Väldigt trevlig promenad och bra träninmg.
Jag kan sätta eller lägga min ena hund och träna med den andra.
Och så byta.
Så det fungerade väldigt bra för båda hundarna.
Till och med Ginnis kunde sansa sig lite.
Scott skötte sig exemplariskt!
Och så en paus nere vid Salsjön där Åsa hade fixat olika aktiviteter.
Åsas Texas hade passat på att bada innan vi kom fram till sjön.
Ginnis och Tazzo fick stå bundna en bit bort medan de andra hundarna tränade.
Passivitet ni vet.
Ja, ja!
Inte så värst passiva.
Vi fick bland annat träna lite på Nose Work.
Kul!
Ett antal glasburka där det var eukalyptusdoft i EN.
Först nosa lite på burken.
Det intressanta var alla ALLA hundarna hoppade över doftburken till att börja med.
Tazzo luktade på alla tomma burkar men gick förbi den med eukalyptus.
Märkligt!
Ser ni burken?
Och alla burkarna på rad.
Bättre lycka nästa gång.
Scott hade provat på Nose Work tidigare.
Ginnis och Tazzo fick bli kopplade igen när de andra tränade-
Det var sitt, sitt kvar, ligg, ligg kvar, stå, stå kvar medan föraren gick runt en kvadrat.
Ja, ni vet säkert.
Ginnis och Tazzo fixade detta lätt.
Sedan skulle hundarna st, ligga, sitta på en pressenning.
Sedan flög kasmeran ur min hand!
Det blev i alla fall en fikabild innan vi åkte hem.
Fortsättning följer!
Så ska vi ju spåra också.