I DIMMA DOLD HAN STOD I REGNET

Inte nog med att det var ordentligt med dimma!
Det regnade också!
När då undrar kanske någon vän av ordning.
Jo!
När Tazzo skulle lära sig Brukslydnad.
Eller snarare när han skulle lära sig tävlingslydnad också.
Lika dimmigt vilken kurs vi går på.
Men nu ska jag berätta om vår kurs i brukslydnad.
Första gången vi träffades fick vi en bok om reglerna för bruksprov.
Lite nya regler sedan vi gick kursen tidigare.
Vet inte om Tazzo har läst den ännu. 
Tveksamt!
I alla fall så var tränaren Göte Karlsson också ny för oss.
Gerda till vänster har vi träffat tidigare men Hanna som också är tränare var en ny bekantskap.
Lise-Lott och jag har gått många kurser ihop med våra olika hundar. 
 Ynglingen Robert har vi aldrig träffat tidigare.
Grattis Robert!
Du har ju precis fyllt 21 år.
Så roligt det ändå har varit att träna trots skitväder!
Korta sekvenser!
Belöning vid rätt tidpunkt.
Kontakt och timing är honörsord.
Och tänk er!
Två duktiga instruktörer till fyra hundekipage!
Vilken lyx!
Och så himla bra.
Och roligt!
Kunna titta på varandra för att lära tillsammans.
Så gott det nu gick att se något i dimman.
 Plats för viktiga samtal och råd men också för skoj och skratt.
Vi har startat med linförighet.
Eller rättare sagt kontakt i rätt position när vi går eller när vi stannar och sätter hunden. 
Vi har tränat snabba lägganden. 
Inkallning.
Platsen
Och senast också framförgående.
Och så träning och åter träning hemma förstås.
Fick rådet att lägga något riktigt gott på en target eller på en stol hemma vid framförgående så att nosen inte skulle åka i backen.
Ja, risken var ju inte att nosen skulle lossna och trilla av.
Bara att fokus var framåt. 
Jag har i alla fall en liten barnstol som jag använt när jag tränat Tazzo och det har fungerat alldeles utmärkt.
Att få fart på Tazzo vid inkallning är däremot inte så lätt.
Springa iväg med en pinne går mycket fortare.
Men faktiskt har det idag gått riktigt bra.
Inte för att jag tror att det kommer att göra det i morgon när det är kurs igen.
Men i alla fall!
Bäst om han får draghjälp av Ginnis.
Och i morgon får jag innerligt hoppas att det inte är dimma och regn! 
 
#1 - - Margareta:

Idag är det torsdag vilket betyder ny träningsdag. Och solen skiner!😁🙌

#2 - - Göte Karlsson:

Mycket trevlig sammanfattning av brukslydnad.