MIDSOMMARAFTON

Visa i midsommartid

Du lindar av olvon en midsommarkrans
och hänger den om ditt hår.
Du skrattar åt mångubbens benvita glans,
som högt över tallen står.
I natt skall du dansa vid Svartrama tjärn
i långdans, i språngdans på glödande järn.
I natt är du bjuden av dimman till dans,
där Ull-Stina, Kull-Lina går.

Nu tager du månen från Blåbergets kam
att ge dig en glorias sken.
Och ynglet som avlas i gölarnas slam
blir fålar på flygande ben.
Nu far du till Mosslinda, Mosslunda mor,
där Ull-Stina, Kull-Lina, Gull-Fina bor.
I natt skall du somna vid Svartrama damm
där natten och mossan är len.

Maken och jag firade midsommar hemma hos min son Joakim och svärdotter Nettan i år.

Det blev inte lika mycket sång och musik detta år som det brukar bli i vår släkt.

Men lite midsommarsånger får ni lyssna på i detta inlägg i alla fall.

Men vi sjöng förstås för dagens födelsedagsbarn!

Hampus som fyllde 20 år.

Det är inte lätt att ta kort på Hampus.
Han bestämmer sig för att göra miner hela tiden denna underbara gosse.
Men Ginnis gillar Hampus väldigt mycket.
Dessutom finns det massor med bollar i trädgården och Ginnis vet att Hampus är duktigt på att kasta.
Men inte innomhus!
Tazzo har också hittat en ack så trasig boll. 
 Jag vet inte hur många bollar jag till slut plockade undan.
Men Ginnis har nos på varenda boll.
I buskage, under träd ........... 
Jag följer hellre doften av rosor!
Massor med underbara rosor.
Och lavendel men de hamnade inte på foto. 
Här sitter Nettan och njuter tillsammans med vännen Eva.  
Lalle ä förlovade med Joakims och Nettans yngsta dotter Mimmi.
Wille har varit kompis med Joakim sedan gymnasietiden.
Jag tror de är vänner fortfarande faktiskt. 
Maken. 
Jag pratade om Hampus miner väl?
Mimmi gör inga miner.
Ser bara lite alvarlig ut.
Mimmi är alltså Hampus yngsta storasyster om ni förstår. 
Hanna är den äldsta av Hampus storasystrar.
Men det skiljer bara 15 månader mellan systrarna. 
Hanna och maken Ola har två barn.
Morfar Joakim myser med minstingen Mio. 
Storebror Ludvig jobbar för det mesta.
Mitt barnbarn Maja gillar att vara med.
Men dotterdottern Maja ägnar också tid med hundarna. 
Nuvarande och X:et 
Mina barns far.
Alf 
 Nettan tillsammans sitt äldsta barn, Hanna 
Hanna är gift med Ola.
Magdalena är min dotter. 
Detta var bilder på de flesta som var med på midsommarfirandet/födelsedagskalaset.
Slutar med två bilder på två godingar.
Mio! 
Och sist men inte minst Maxi
Mimmis och Lalles mysiga hund
Tidig hemfärd för maken och mig.
Och trots att det är ljust halva natten och man inte borde sova så blev det tidig sängdags för mig.
Men sjunga kan man ju ändå. 
Nästa helg blir det mer firande av olika slag!