DOM ÄR LYDIGA DOGGSEN - FÖR DET MESTA

 
När det gäller Tazzos träning på kurser så är det lydnad som gäller.
Detta inlägg ska handla om träningen i Brukdlydnad i början av maj.
En vacker kväll men svinkall tränade vi hemma hos Göte.
Ni som har sett mitt inlägg på fecebook har fått se fyra duktiga hundar med fina positioner.
Eller hur?
Jag tog många bilder och valde dom som jag tyckte visade hur duktiga vi var. 
Men ibland såg det inte lika bra ut.
I alla fall inte för Tazzo.
Det var svårare att hitta konstiga bilder på de andra tre hundarna.
Men lite får väl Robert, Liselott och Gerda bjuda på också.
Ni ska i alla fall få slippa att se de filmer som Gerda tog på Tazzo och mig.
Det var på dom som jag insåg att vi inte var något superekipage Tazzo och jag.
Men lite självbevarelsedrift får man väl lov att ha.
Alltså inga filmer här. 
Sist i inlägget ska ni få se mina bedrifter tillsammans med min lurvepelle.
Eller före detta lurvepelle eftersom han var ganska nyklippt den 8 maj.
Här kommer Robert i stället.
Eller rättare sagt Göte!
Ingen skugga över honom för han är en utmärkt instruktör!
Men han skymde ju Robert och hans fina retriver som jag alltid glömmer namnet på. 
Men här är dom.
Lite snett sittande bara.
Men det är en världslig sak.
Lätt att rätta till.  
Och med lite hjälp blir säkert lägga snabbt också bra. 
 Men hur många gånger måste man träna?
Det är så himla tröttande.  
Och framförgående!
Vem har kommit på något så dumt?
Först ska man gå snyggt vid sidan.
Och sen får man inte vara kvar där!
Märkligt!
Och så snackas det om kontakt. 
Baaaa! 
Budföring är roligare!
För då får man extra gott godis av "hjälpföraren".
Jag vet Lotta.
Det där med "vänster om, marsch".
Det är ingen hit. 
Godisautomat!
Ny profession (en yrkesgrupp med vissa gemensamma drag).  
Vi är ganska bra på det alla.
Men godis ska ges vid rätt tillfälle.
Ni vet!
Timing!
Men matte!
Jag ligger ju!
Eller är det meningen att jag ska resa mig igen?  
Men oj!
Här går det undan.
Att det är framförgående kan vem som helst se.  
Men matte!
Henne vill jag inte gå ifrån!
GODIS!
Kontakt!
Timing!
Men vad sjutton!
Nytt ställe och nya dofter.
Det gäller att inte missa nå't.  
Ska jag titta på dig matte?
Men här är en massa andra spännande människor.
Det gäller att kolla runt.  
Och där står någon och pratar hela tiden.
Aha!
Det är han som heter Göte.   
Här gäller det att lägga in bromsen.
Budföring är gott!
Eller är det någon annan mening med det?
Äntligen!
Dags för bus.   
Tazzo!
Nu ska vi jobba.
Inte leka detektiv.
Det är inget spårande som vi ska träna just nu.
Sitter jag bra nu?
Inte?
För långt bak?
Hallå Tazzo!
Din matte finns i andra änden av kopplet.
Kan du tänka dig att kolla lite på henne?
Skapligt rakt men för långt ifrån.
Usch vad tjatigt!
Bara gå och gå och aldrig komma någonstans.
Och dessutom vill de att jag ska kolla på matte hela tiden.
Men jag vet ju hur hon ser ut.
Ja, ja!
Jag kan väl kolla lite ändå om det är nödvändigt.
Trot om ni vill.
Det här är ingen så´n där självgående gräsklippare.
Det är en liggande Tazzo.
Visserligen äter han mycket gräs men jag tror inte han är tillräckligt duktig på det heller.
Lite bättre liggande i alla fall.
Liggande är ju hans paradnummer som ni säkert vet vid det här laget.
Får träna på det varje gång han skäller.
Men Tazzo!
Det är inte konen som ska tala om vad du ska göra!
Ska bli spännande och se om Tazzo sticker till konen eller mig när jag kallar in honom.
Ni får gissa.
Till mig! 
HURRA!
OCH TILL OCH MED GANSKA SNABBT.
I alla fall med Tazzos mått mätt.
Framförgående, budföring och hopp med Tazzo får ni inte se för då hade batteriet på kameran lagt av.
När det gällde framförgåendet så visdar Tazzo att han kan vara snabb.
Alldeles fel valt tillfälle tyvärr.
Budföringen fungerar.
Hoppen klarar han galant.
Han är ju höjdhoopare för sjutton!
Han gör som Patrik Sjöberg.
Lever på hoppet!