LYCKAD RALLYAVSLUTNING

 NU SKA NI INTE TOLKA RUBRIKEN SOM OM AVSLUTNINGEN PÅ FORTSÄTTNINGSKURSEN I RALLYLYDNAD VAR LYCKAD FÖR GINNIS OCH MIG!
Nähä då!
MEN AVSLUTNINGEN VAR LYCKAD!
 
Jag visste att Elisabeth och Åsa hade fixat något lurt.
 DET BLEV TÄVLING!
I regnet!
Nu säger man visserligen att rallylydnad är en sport för ALLA.
Ja, man behöver förstås en hund.
Men alla hundar och alla hundägare kan vara med. Liten eller stor hund, man eller kvinna, yngre eller äldre ska inte spela någon roll.Alla kan delta efter sin förmåga.
 
Efter sin förmåga alltså!
Det är just det!
Förmågan är det lite si och så med i Ginnis och mitt fall.
MEN ROLIGT ÄR DET!
 
Elisabeth hade ordat domare. Auktoriserad av SBK.
Sekreterare Åsa, skrivare Helene och annan funktionär, Gun-Britt. 
 
Vi skulle gå en nybörjarbana och domaren visade banan och berättade hur hon ville ha det.
 
OCH REGNET SKVALADE.
Jag vet inte om  vädret grät tårar för min skull.
 
Efter lottning och banvandring var det då dags att sätta igång. 
 Jag och Ginnis skulle starta som nr 6.
 
Eftersom jag var tvungen och hinna rasta Ginnis och träna med honom så fick Åsa överta kameran och fotograferad tills jag var klar.
TACK ÅSA FÖR HJÄLPEN!
Nu fick åskådarna stå på balkongen till klubbhuset så det blev ganska långt avstånd till de tävlande.
Därav bildkvaliteten.
Först ut var Lena med Macy.
Dom var så duktiga!
Jag tränade på parkeringen. Om ni har ögonen med er ser ni en röd jacka någonstans i bilden.
Jag kan tycka det är tur att det inte är ljud på bilderna för Ginnis skällde hela tiden när vi tränade.
OCH DET FÅR MAN INTE.
Nästa Lena på tur med Valle.
Valle var väldigt intresserad av vad som fanns på marken. Och det var han sannerligen inte ensam om skulle det visa sig.
Mjuka knän och glad röst!
Bengt och Rex var duktiga.
Kommunikation!
Sedan kommer stjärnorna med stor tävlingsvana och stora kunskaper.
JANNE OCH GÖTE VAR BÄST!
Väldgit mycket bättre än alla oss andra, tror jag.
 
Sitt framför!
PERFEKT!
Och sedan fot med höger ingång.
Som en smäck!
Ginnis och jag väntar på vår tur. Gun-Britt talar om när jag får gå in till banan.
FAST GINNIS ÄR MER INTRESSERAD AV VAD ALLA ANDRA GÖR.
När vi kom in på plan började han nosa och streta och dra i kopplet. Alltså innan vi kom in på tävlingsplanen.
 
Nu ska jag berätta för alla oinvigda!
När man tävlar är utgångspunkten 100 poäng.
För varje fel man gör, hund eller förare får man avdrag med 1, 3, 5 eller 10 poäng.
För att bli godkänd ska man uppnå minst 70 poäng.
Håhå jaja!
 
Första momentet var en dubbelslalom mellan konerna.
Detta brukar Ginnis klara galant. Men såklart inte när det är tävling!
 
Nosade, nosade, nosade, nosade! Och så gav han sig ut utanför hindret och då sträckte jag kopplet!
Där var snabbt minus 9 poäng.
 
Ginnis var måttligt road denna kväll men det gick ändå ganska skapligt. Till att börja med.
Läggande under gång.
Nödvändigt men inte så kul tycker Ginnis som fick en 9-poängare på detta i appelltävlingen. Men det var då det.
Då var det inte vått på marken.
Vattenhund? Haha!
Det blev lite nosande då och då och något bristande samarbete men inte så illa.
Sitt framför är alltid svårt.
MEN SEDAN KOM VI TILL SKYLT NR 8!
Där gick det åt skogen alldeles.
Sitt - Stå och gå vidare.
Inget som brukar vålla några bekymmer men nu ställde sig Ginnis för snett och sedan satte han sig igen.
Och då, min idiot, sade jag till honom igen att ställa sig upp.
När vi sedan skulle gå iväg så trampade jag på Ginnis.
Minus 20 poäng för ej korekt utfört moment och större förarfel.
Ha! Så snabbt det gick åt skogen.
 
Är vi inte färdiga snart?
Det här var tråkigt idag!
Sista biten skulle vi springa och då blev Ginnis alldeles för ivrig, som synes.
Han var väl glad att det äntligen hände något kul.
Jag menar - det är kul att se matte springa.
Snack med domaren efteråt.
Det blev 50 poäng totalt så hade jag inte missat 8:an så kapitalt så hade jag kanske kunnat få det 70 poängen som man behöver.
 
Men vad sjutton. Världen går inte under för det.
Vi får väl prova igen en annan gång.
Föresten gick jag banan en gång till när tävlingen var slut.
DÅ GICK DET SÅKLART MYCKET BÄTTRE!
Men det så ju ingen.
Typiskt!
Efter mig var de Matilda som skulle pröva lyckan med Hobbe.
Men Hobbe var mer intresserad av vilka som gått banan tidigare.
 
Men han kan vara väldigt duktig också. Så det så.
Jag kollar vad du gör matte!
Nästa ut var Gill och Nemo.
Inga större problem där inte. Han kolla r verkligen vad matte vill att han ska göra.
Sitt framför!
Sist men inte minst kom Eva och Ronja.
Jag menar alltså att det var dom som startade sist.
Eva blev verkligen abrubt inkastad i tävlingen. Hon hade inte kunnat komma när vi började och hade då inte heller kunnat gå banvandringen i lugn och ro. Ronja hade inte heller fått chansen att värma upp.
Det är mycket bättre att vi leker en stund.
Lite dragkamp är alltid kul.
Dessutom var det mycket fåglar på planen en bit bort och är man en apporterande fågelhund (för det är hon väl?) så är det mycket intressantare.
 
TROTS ALLA MISSAR FRÅ EN DEL AV OSS SÅ VAR DET ETT MYCKET BRA SÄTT ATT AVSLUTA EN KURS!
Jag har ju dessutom anmält mig till en fortsättning till så det ska nog ordna sig till slut.
 
Vi avslutade med gemensam fika.
Med kladdkaka, grädde och glass!
TUSEN TACK!
 
 
 
 
 
 
Så blev det avtackning och diplom. 
Det är roligt att gå på kurs med Elisabeth!
DET ÄR OCKSÅ ROLIGT MED SÅ MÅNGA DUKTIGA MEDHJÄLPARE.
ÅSA SÅKLART!
OCH DESSUTOM GUN-bRITT OCH JANNE.
 
TACK ALLA!
Tack också för presenterna vi fick.
HUNDGODIS OCH BOLL.
Ginnis uppskattade den sistnämnda mest.
Boll med pipljud. Den höll flera minuter.
 
#1 - - Lena & Valle:

Ja, inte blev det något bra resultat på tävlingen inte. Valle jobbade bra med näsan i det långa regnvåta gräset. Roligt är det i alla fall med rally och det är som med allt annat, resultaten går upp och ner och förhoppningsvis upp igen.

#2 - - Petra & Timja:

Jag tycker ni är jätteduktiga som fick ihop 50 p. Ni verkar ha roligt o det är ju det viktigaste!

#3 - - Matilda & Hobbe:

Vad kul det är med Rallylydnad!
Visst var det en toppenavslutning, med undantag för det våta vädret dvs...
Och vi fick inte heller ihop några höga poäng på tävlingen, men det gör inget när det är så roligt!

Vi ser också fram emot att få finslipa kunskaperna på nästa kurs :)

#4 - - Helene:

Du är ju bara för bra på att skriva, kul att läsa.
O visst vara alla duktiga även om hundarna ville något annat. Vi syns på nästa tävling :)

#5 - - Anita :

Jag tycker ni är jätte duktiga. Du skriver med sådan inlevelse och fotar kanon bra. Tack för att jag fick vara med. Det känns så när jag läser.

#6 - - Margareta och Ginnis:

Kikki skrev ett mail!
Hej Margareta!
Tack för en härlig morgonläsning, nu vet jag vad jag har och vänta mig. Ska
ju börja på nybörjarkursen i August.
Det bästa var ju bollen, då fick jag mig ett gott skratt :)
Ha det fortsatt gott i sommar , och hoppas vi ses den 7 Juli på promenaden i
Karlskrona.
Kramar Kristina och Sonia.