FORTSÄTTNINGSKURS I RALLYLYDNAD

FORTSÄTTNINGSKURS I RALLYLYDNAD


Nu har fortsättningskursen i rallylydnad satt igång.
Första träningspasset kunde jag inte vara med men i tisdags var det dags att ge sig iväg till Brukshundsklubben med Ginnis.

Via mail hade jag fått läxa att ta reda på några av de nya momenten som kommer efter nybörjarklassen.


Och jag som inte kan de gamla skyltarna ännu!

Vi började med att lägga två olika banor som vi skulle genomföra två gånger vardera.

Men först lite "uppmjukning" eller kalla det social träning som vi genomförde med ledning av Gun-Britt som i år är Elisabeths "hjälptränare".

På första bilden och nedan skulle vi låtsas att vi trängde ihop oss i en hiss.
Det gick bra!
Nu har vi träffat alla hundar och hundägare tidigare så det underlättar så klart. Här är Lena, Lena (sic. = så ska det vara) Lise-Lotte, jag, Malin skymd och Birgitta. Eva syns inte alls här men står bredvid mig på översta bilden.

Eftersom det har blivit två fortsättningskurser så var vi inte flera än sju deltagare och det var bra. Det blev inga långa väntetiden.

Så körde vi igång med banträningen.
Kul var det att träffa Lena och Valle igen! Det var ett tag sedan. Valle är en lagotto. Om ni inte skulle se det.


Eva och Folke var beredda på att starta. Ja, ni fattar väl vem som är vem?

Lena coachade så Valle fick vara bunden.

Ginnis lade jag för att kunna fotografera.

Många av bilder blev tyvärr suddiga. Kan du inte vara stilla Malin? Birgitta, Gun-Britt och Lena syns bättre.

Så var det då dags för Ginnis och mig att gå banan.
Som ni förstår har jag inga bilder på när vi gjorde detta. Det började förresten bli mörkt så de flesta av mina bilder blev urdåliga och totalt oanvändbara.
Här är en bild från träningen i vintras.

I alla klasser startar ekipaget med 100 poäng.
Sedan får man avdrag för alla tokigheter som hunden och framförallt föraren gör.
Man får avdra för sträck koppel. Att du inte kan ta det lugnt Ginnis!
Om hunder sätter sig snett blir det avdrag. Ginnis sätter sig väldigt snett när han ska sitta framför. Han strävar efter att komma närmare och närmare min vänstra sida.
Hunden får inte nosa på marken (inte föraren heller antar jag). Kan du inte vara lite förkyld Ginnis?
Bristande samarbete är alvarligt. Mitt fel, mitt fel!
Sedan kommer det värsta!
Föraren stannar till för att hon inte vet vart de skall härnäst!
Jag har inte ens något lokalsinne på rallybanan! Vad gör man åt det?
Överdrivet skällande är inte heller så kul. Ginnis skäller så gott som aldrig annars. Men här sätter han full hals.

Tur att det i alla fall blir bättre för varje gång vi kör banan.

När vi har kört fyra rallyn var det dags att gå in för att fika och grupparbeta. Eva och Lena var i min grupp.

Frågorna gällde regler vid rallytävlingar.
När blir hunden - ekipaget diskat?

I andra gruppen fanns Birgitta, Lena

Lise-Lotte (med Birgitta)
Lise-Lotte
och Malin.

Elisabeth och Gun-Britt hjälper till.

VI HAR ROLIGT PÅ VÅRA MÖTEN!

Skriv gärna en kommentar nedan!




#1 - - Monica Johansson:

Kul att läsa din blogg! Ni verkar ha mycket skoj för er! Jättefina bilder också! Vi tränar också lite rally-lydnad, och jag ska vara hjälpledare på en kurs nu i vår. Gå gärna in på min blogg och läs mer om oss!

Monica, Bella o Soya

#2 - - Susanne:

Så fin den blev din nya blogg! Jag ska byta min länk på sidan. Kul att du fanns med på bild för en gångs skull! Nu när valparna flyttar ska jag försöka få ändan ur och hälsa på dig!



Kram, S

#3 - - Lena & Valle:

Vilken fin bild på våra krylliga pojkar! Trevlig helg!