HURRA FÖR MELLANDAGSREA!

 
 
 
NU SKA DU INTE TRO ATT JAG ÄR INTRESSERAD AV ATT SPRINGA OMKRING I EN MASSA AFFÄRER I MELLANDAGARAN!
  
Inte heller andra dagar förresten.
 
Men det finns TVÅ skäl till att jag gillar just MELLANDAGSREA.
 
SKÄL NUMMER 1
 
Det är att det just är REA.
 
Det ORDET.
 
På svenska!
 
 Eller inte riktigt på svenska förstås.
Jag tror ordet realisation, som man sade när jag var liten, härstammar från latinet. 
 
REALISATION
 
Försäljning till nedsatt pris, i vardagligt tal rea och realisation innebär då egentligen att man under en begränsad tid eller tills lagret är slut säljer ut något som man har överskott på,
speciellt om värdet sjunker ifall man väntar med försäljningen.

MELLANDAGSREA

Mellandagsrea är den årliga realisation som pågår i handeln i mellandagarna.

Trots namnet är det vanligt att mellandagsrean inleds redan på juldagen eller annandag jul och avslutas i januari, något som varje enskild butik/butikskedja beslutar om.

Man börjar till och med FÖRE jul eller på självaste JULAFTON.

Men det är väl mellan några andra dagar kan jag tänka.

 
 Andra tider på året så har man
FÖR SÄKERHETS SKULL KANSKE MAN HAR BÅDE MELLANDAGSREA OCH SALE.
SÅ INGEN MISSFÖRSTÅR.

Eller så ser man till att kunna säja varor till nedsatt pris hela året med
som kan betyda nästan vad som helst.

Bland annat kan det betyda AVLOPP och det är kanske den bästa beskrivningen på att ha FÖRSÄLJNINGSSTÄLLEN som säljer en massa skit som dom vill bli av med.
 
Nog om detta nu!
 
SKÄL NUMMER 2
 
Det är enda gången som det är lite folk på sta´n i Karlshamn.
 
Även om de flesta är inne i affärerna.
Men dom ska ju förflytta sig någon gång under dagen.
 
I alla fall åkte jag in till staden för att ge Ginnis lite miljöträning.
 
Nu ska ni inte tro att det var svårt att ta sig fram på grund av trängsel.
 
Men vi var i alla fall inte ensamma.
 
EN familj i alla fall.
 
Kommer det några flera?
 
Oj så spännande!
 
Barn!
 
Och här ska jag bara sitta och glo.
 
Nu får du sluta att fotografera matte.
 
Det här börjar bli tjatigt.
 
Det finns väl bättre saker att titta på.
 
Båtar till exempel. 
Dom finns ju också i sta´n.
 
Det blev inte särskilt avancerad miljöträning trots allt.
 
Ginnis och jag åkte i stället ut till Sternö.

Där tyckte Ginnis det var mycket roligare att vara.
 
Det blev uppletande och lite inkallning,
 
fritt följ,
och här är det särskilt fritt
 
hopp sitt hopp
och annat smått och gott.
 
Uppletande är Ginnis special.
 
Fast bara när ingen annan ser.
Så fort han ska visa hur det går till så gör han bort sig.
 
Men törstig blir man.
 
Knäpp matte som hade glömt ta med vatten.
 
Men bra karl reder sig själv.
 
Och gott var det också.

Så fort Ginnis har "jobbat" tycker han det är dags för "pinnkastning".
Men vad är det för pinnar egentligen?
Inget att ha!
 
Det som är bra med Sternö är att man har gjort en TILLGÄNGLIGHETSSLINGA.
 
Tillgänglig för människor alltså.
 
Ginnis är mer intresserad av det som finns inne bland träden
. Rådjur till exempel.

Men det är en slinga som är anpassad för människor med olika handikapp.
 
Jag har många handikapp.
Ett är åldern.
 
Ett annat är synen.
Fast det är klart om jag tar på mig glasögonen försvinnet DET handikappet.
 
Men det är skönt att slippa hålla koll på var fötterna finns.
 
Ja, jag vet förstås att fötterna finns längst ner på benen.
 
 
Men dom har en benägenhet att fara runt på olika håll,
när jag går på hala berghällar eller löv och mossa som flyttar sig från sitt underrede.
 

På Sternö gå man lugnt och säker och kan hålla koll på hunden i stället.
 
Lägga honom lite här och där till exempel.
På stenmurar.

Eller ställa och lägga uppe på stenbumlingar.

Du skulle inte gå ner Ginnis!
 
Du skulle lägga dig ner.
 
Strunt samma!
Nu går vi hemåt.
 
I MORGON ÄR DET TRÄNING MED GÄNGET OCH DÅ SKA VI SPÅRA! 
 
 BÄST ATT FÖRBREDA NOSEN.
 
#1 - - Katarina:

Hej på Er I Vettekulla!
Vad det ser fint ut på Sternö... hade gärna velat åka dit och gå den braiga stigen där man inte halkar och bryter något. Vart kör man? Alltså var börjar stigen?
Gott slut på det gamla året - tack för manga härliga blogginlägg med goa skratt! Väl mött I det nya med ännu fler skratt och härliga bilder.
Stor Nyårskram från oss på Hörvik,
Katarina & Jan Ove & Balder