BÄTTRE GÅ UTE PÅ BERG OCH HA DET GLATT ÄN ATT GÅ I LERA OCH SÖRJA

 
 
 
 
 

TRÄNINGSGÄNGET TRÄFFADES I LÖRDAGS FÖR ATT VANDRA RUNT BOÖN.
DET VAR MYCKET TREVLIGT - MEN HALT!
 
REGNET HADE GJORT BERHÄLLARNA SÅPHALA.
 
Det var lätt att falla platt!
 
 
Mycket av Karlshamns historia kretsar kring händelser som utspelats på Boön.
 
Förutom naturupplevelsen hittar man på ön många minnesmärken från svunna epoker.
 
 
 
 
Men ibland missade vi naturupplevelserna eftersom vi hela tiden fick koncentrera oss var vi satte fötterna.
 
 
Men här fanns en gång i tiden Karlshamns skansförsvar och ett stort skeppsbyggeri. 

Vandringsleden runt Boön, orange markering, ca 3 km lång.
 
Informationstavlor om kulturella och historiska sevärdheter.
På den lilla ön vid Sternölandet låg Karlshamns första försvarsanläggning, Gamle skans.
Här låg också Sveriges största skeppsvarv
 
Det är en härlig ö att vandra runt och som ni vet har vi gjort det många gånger.
 
När det var dags för "Träning med gänget" hade jag lovat Elisabeth att sätta ut tipsfrågor och skyltar med olika aktiviteter dagen före.
 
Fredagen var en underbart varm och solig dag så Ginnis och jag travade lugnt och skönt iväg med alla skyltarna.
 
Ginnis var lös hela tiden.
HAN FÅR VISST GÅ LÖS!
OM HAN LYDER MATTE VILL SÄGA.
 
OCH DET GÖR HAN.
Jag har ALDRIG  sett några vilda djur eller djurspår eller djurspillning på ön.
Det är möjligt att det då och då kan förvirra sig något rådjur över bron.
Det enda jag har sett är en död svan.

Hur som helst travade Ginnis och jag runt ön.
Jag med skyltarna och vad Ginnis gjorde vet jag inte.
Jag glömde nästan bort att han var med.
 
Upp med skyltarna bara.
 
Du sköter väl dig ordentligt Ginnis?
 
DUKTIG GOSSE!
 
När vi nästan hade gått runt hela ön fick vi sällskap av en hundägare som vi träffat förut.
Vilken lycka att få en lekkamrat i samma storlek!
 
Matte har två kelpies men går med en i taget.

Sist på rundan kommer man till grillplatsen.
 
Jag var tvungen att kolla så där fanns grillgaller.
Ginnis kollade om där var sittvänligt.

Kl 10.00 i lördags var det samling för promenad med gänget.
Många hade bestämt sig för att lufsa runt Boön.
 
Härligt!
 
Först på plats var Lena med en av sina två hundar.
Men vart tog Agnes vägen?
 
Håll i!
 
Annika hade i alla fall Svante med sig.
Här är Svante sötnos.
Och så hittar vi också Agnes.

Och en himla massa hundar och hundägare.
Fast inte var det så många hundar med på bilderna!
Egentligen skulle ingen hund vara med vid genomgången.
 
Men, men, men............
 
Inte alltid lätt att komma ihåg.
 
Här kommer hundarna i alla fall.
   
 
Men titta där!
Här är också Agnes med.
Johan, sonen och Texas gick tipsrundan tillsammans med Lena.
Och Agnes.

 Vi gick alltså tipsrunda två och två.
Ginnis och jag fick sällskap av Bosse och Diesel. 
 
Ginnis och Diesel var duktiga på att sitta kvar och ligga kvar på kommando.
 
Såklart!
 
 

GINNIS VAR OCKSÅ VÄLDIGT DUKTIG PÅ ATT DRA SOM EN GALNING I KOPPLET!
 
Jag fattade ingenting???? 
 
Inte förrän vi hade gått nästan hela rundan.
 
DÅ!
DÅ SLOG DET MIG ATT DET FANNS NÅGOT MYCKET LOCKANDE FÖRE OSS.
 
NÅGON SOM GINNIS FAKTISKT INTE HADE TRÄFFAT INNAN VI GICK.
MAGGAN OCH AVVE!
BÄSTISARNA!
 
När Ginnis hälsar på Maggan kan han inte vara stilla en sekund.
Om ni undrar varför bilden är suddig.
På Ginnis!

Ännu bättre blev det när Ginnis också upptäckte att Tilda var med.

Avve gillar lillmatte.

JAG GILLAR ATT FIKA.

Ja, jag är inte ensam om det.
Att gilla fikat och grillandet menar jag.
 
Det är en del av umgänget vid "Träning med gänget"..
 
      
     
 

Jag vet ju inte om hundarna gillar fikat lika mycket som vi tvåbenta.
 
Kanske om man får chans att tigga lite korv av matte.

En del hundar fick vänta i bilen.
Som Bruno (bilden tagen tidigare)

Andra fick hålla sig på avstånd.
Men det var meningen att de skulle ligga ner snällt och stilla.
 
Såja!

Andra försöker ändå hålla koll på avstånd.
Och kan till och med posera för att göra sig till.
Bra Hazta!
 
Scott höll sig hos matte.
 
Och Ginnis?
 
Han höll sig hos mattes "fåtölj"!
 
MEN KÄRA NÅ´N!
JAG HÖLL PÅ ATT GLÖMMA TEXAS.
 
 HAN HÖLL TYST!
TILL SLUT.......
 

JAVISST JA!
JAG HÖLL PÅ ATT GLÖMMA EN SAK TILL.
BOSSE OCH JAG VANN TIPSPROMENADE.
VAD VI FICK I PRIS?
 
FRÅGA GINNIS.
HAN BLEV VÄLDIGT GLAD.