HUNDUTSTÄLLNING - VILKET SPEKTAKEL!

 
 
Nu menar jag inte att det är ett spektakel i negativ bemärklese.
NEJ!
Jag menar spektakel synonymt med upptåg, jippo, skådespel och skoj.
 
Nu har jag varit på hundutställning flera gånger och börjar begripa hur det hela går till.
Och då blir det riktigt roligt!
 Om det sedan går riktigt bra så blir det förstås inte sämre. 
 
Nu är det inte värt att jag tar åt mig äran för att det gick bra för Tazzo.
Men liite har jag i alla fall gjort för att det skulle gå bra.
Sett till att han har lagom vikt, badat honom, klippt klorna
- och utställningstränat honom.
Bara honom!
Inte mig!
Men jag har sprungit med stora steg, med armen i vinkel, handflatan uppåt, rak i ryggen och försökt att le.
Jag har tränat Tazzo i att STÅ och antingen sträckt på mig eller satt mig på huk.
Inte varit lutad över honom.
MEN HUR LÄTT ÄR DET?
 Men äras den som äras bör!
Susanne har VERKLIGEN gjort det mesta jobbet
och kan såklart detta med utställningar så väldigt mycket bättre än jag.
Hon har sett till att jag har fått honom på foder.
Bara en så´n sak!
 
Hon har tränat honom.
Sedan har jag tillsammans med Elin Andheim också tränat.
Både i grupp och enskilt.
Men jag är alltså den stora novisen.
Men jag tittar, lyssnar och provar.
 
Men visst blir det ett spektakel när 331 valpar av alla de slag ska trängas i en lokal som inte är så stor.
 
 I den gruppen som perros tävlar var det 48 valpar i raserna stötande, apporterande hundar och vattenhundar.
Inte var det särskilt många perros med heller.
Men omdömet är det viktigaste och det var väldigt bra för både Tazzo och Maxine!
Omdömena på övriga perros har jag inte sett.
Men i alla fall var det väldigt trevligt att träffa de övriga hundarna och deras ögare.
Emilia och Zelda träffade vi i Malmö när vi var där och tränade.
 Mamma Elisabet var också med och såklart är Zelda en av Susanne uppfödningar.
Tina och Mattias med Zam har vi träffat flera gånger.
Zelda och Zam är kullsyskon.
Alltså Aberlourshundar.  
Men har ni sett!
Susanne sitter!  
Det berodde mycket på att Maxine var inburad mest hela tiden.
Shandi ska ha valpar vilken dag som helst och Susanne ville inte riskera att få hem kennelhosta.
Men Emilia tränade Zelda.
Tina tränade Zam.
Och Susanne tränade Tazzo.
Inte lätt att hålla godis med en bruten hand.
Sedan blev det alvar för Tazzo och Zam.
Rörelsebilder är inte min bästa gren men den får i alla fall vara med för att visa hur duktig Tina var som aldrig hade ställt ut Zam tidigare.
Vilken svansföring!
Bra gjort Tina! 
Susanne kan sin sak.
Den här bilden är med för att visa hur domaren Filip Johnsson ser ut när han tittar på Tazzo.
Han var mycket förtjust i Tazzo.
Och dessutom tyckte han att Susanne gjorde en "flott presentation".
Du är mycket modigare än jag Tina!
Sötnosar är ni alla fyra, alla fyra.......
Men Tazo och Susanne gick vidare.
Sedan var det tikarna tur.
Och söta goa Maxine.
Domaren var lika förtjust i Maxine som i Tazzo.
Jag säger bara det!
Rörelsebild!
Dags för Emilia att visa upp Zelda.
Duktiga Emilia!
Maxine var lite hoppig efter allt liggande i buren.
Och så vankades det god kyckling.
In i ringen med tikarna.
Och Maxine och Susanne gick vidare.
 DÅ INTRÄFFAR DETTA ATT TAZZO OCH MAXINE SKA IN I RINGEN SAMTIDIGT!
Jag tror i alla fall inte jag gjorde bort mig totalt när jag ställde Tazzo och sprang ett varv.
Ni kan titta på den väldigt korta filmsnutten som paret Engström tog om ni är nyfikna.
Tyvärr lyckade jag inte kopiera över den till bloggen.
Men klicka på adressen så kan ni se. 
 
Eftersom Tazzo blev BIR, alltså "bäst i rasen" så blev det till att vänta på nästa tillfälle för att visa upp honom.
Och Susanne satt stilla.
Igen!
Nu blir jag väldigt tydlig med vad som gäller eftersom jag vet att det finns läsare i bloggen som inte har hund eller som inte har ställt ut någon hund.
Dessutom har jag precis nyligen lär mig själv.
Det vi väntade på var tävlingen i vilken hund som skulle bli "bäst i gruppen" BIG.
I gruppen ställdes alla tio hundar som vunnit i sin ras.
Och där var alltså Tazzo med tillsammans med Susanne.
Först plockade sex av hundarna bort.
Då var det alltså bara fyra hundar kvar.
Och Tazzo var kvar!
Sedan valdes 4:e placeringen.
Och tredje.
Sedan utropas den bästa hunden i gruppen.
Det var en Curly Coated Retriever som ägdes av Marita Jönsson.
Och Tazzo blev alltså BIG 2:a.
Domaren sade till Susanne att hon hade otur eftersom det sällan finns en sådan jättefin Curly Coated Retriever.
Men vad sjutto!
Tvåa är väl inte dåligt!
TVÅ FINA HUNDAR!
Och vick äntligen åka hem!
Och jag fick med mig hem en kasse med två disktrasor och en diskborste.
Haha!
Vilket fint pris.
Ja, det var en påse med hundmat också.
 
Men först ett foto på två finna Perro de Agua Español.
Alltså Tazzo och Maxine.
 
Ganska slaka vid det här laget!
Knäsvaga!
#1 - - Susanne:

Visst var det kul!!

#2 - - katarina:

Visst är det lite kul ändå?! Ser ju ut som du har gjort ett toppenjobb med Tazzo - han är verkligen jättefin!!!!!! Grattis igen!