SÅ OLIKA DET KAN VARA - PÅ HUNDUTSTÄLLNINGAR ALLTSÅ

Det där med hundutställningar är en gåta för mig som är novis på området.
Här ställs en massa hundar ut och i Stockholm handlar det om tusentals av alla de sorter.
Och jag tycker alla, nästan, är jättefina.
Inte kan jag se skillnad i alla fall.
Men det kan förhoppningvis domarna göra.
Men ändå kan omdömena bli så olika.
Jag vet!
Tazzo är bäst i mina ögon.
Ja, ni vet!
Ginnis är kastrerad och ställs inte ut men han är smartast!
Det är väl säkrast att tillägga att Tazzo är bäst i mina ögon bland hanarna.
Maxine är ju alltid bättre.
MEN!
Jag ska ta det från början.
Susanne och jag skulle ställa ut hundarna både på Lilla Stockholm på fredagen och på Stora Stockholm på lördagen.
Vi strålade samman i Alvesta av alla ställen på torsdagseftermiddagen.
Bilen packad till bristningsgräns med oss, hudburar, stolar väskor m.m., Susannes två äldsta döttrar och tre hundar.
Förutom Tazzo var det hans mamma Bali och så lilla söta Maxine.
Susanns moster Karin och Karins man är verkligen gästvänliga.
Hos dem skulle vi övernatta.
Dessutom blev vi, som vanligt, bjudna på fantastisk god mat och gott vin.
Tack snälla Karin och Hasse!  
Karin och Hasses perro Freja var måttligt förtjust i Tazzo.
Det kan man väl förstå när man möter en hane som ser ut såhär!
Jag håller bilden lite dimmig och mindre än övriga för jag tror Tazzo skäms.
Så iväg till Mässhallen tidigt på fredagsmorgonen.
Tazzo skulle ställas som nr 4 i ringen så vi ville vara där i god tid.
Vi fick trevligt sällskap av Sonja och Pelle.
Ni vet!
Bubbelmamman!
Susanne plockade ut Tazzo från den rosa buren som han verkligen gillade.
Rosa är perfekt till grabbar också så det så.
Lite träning innan det är dags att gå in in ringen.
Nu är det väl dags?
Du har väl inte glömt att jag är här Susanne?
 Here we go!
På denna utställning blev Tazzo bästa hane i Konkurrensklass.
För den oinvigde så står det såhär i bestämmelserna.
Inte sjutton begriper jag särskilt mycket själv.

Konkurrensbedömning innebär att de i klassen deltagande hundarna inbördes placeras i ordningen 1:a, 2:a, 3:a och 4:a.

Ganska självklart kan man tycka.

Han fick omdömet  Excellent och Ck (certifikatkvalitet).

Excellent (utmärkt) Hund som mycket väl motsvarar rasens standard, och som presenteras i utmärkt kondition, visar ett harmoniskt välbalanserat temperament, håller utmärkt klass och har en utmärkt helhet. Dess utmärkta kvaliteter i förhållande till rasidealet tillåter att domaren kan bortse från smärre detaljfel. Hunden måste ha tydlig könsprägel.

Sedan kan man få Very good (mycket god), Good (god), Sufficient (godtagbar), Disqualified (diskvalificerad) och Cannot be judged  (kan inte prissättas – KEP)

Därefter blev Tazzo andra bästa hane och fick CACIB, vilket säger mig ännu mindre.

CACIB – (Certificat d’Aptitude au  Championnat International de Beauté) Vid internationella utställningar ska hanhund och tik, var för sig, i Bästa hanhunds- respektive Bästa tikklass, tävla om internationellt utställningscertifikat, CACIB och reserv-CACIB. Reserv-CACIB kan tilldelas närmast placerad hund, som är berättigad att tävla om CACIB. 

Han skötte sig med andra ord riktigt bra!

Och det gjorde Susanne också eftersom det i omdömet stod Excellent character and presentation.

Det där med karaktären vet jag inte om det gällde Tazzo eller Susanne, haha.Troligen båda.

Nu ska ni få höra vad det mer stod i Tazzos omdöme från fredagens utställning i Lilla Stockholm.

" Excellent type" med korrekta proportioner, mycket maskulin osv.

"Excellent Head"!

"Correct coat"!

Men Titta!

Ganska bra faktiskt  

Det stod såklart mer.

Här kommer en svanslös Tazzo!

Fel, fel fel!

Nu var det tikarnas tur att ställas under fredagen och där var Tazzos mamma Bali med.Någonting luktar väldigt gott.Sedan var det Maxines tur.

Ursäkta så väldigt mycket för dåliga bilder.
Långa avstånd och en okoncentrerad fotograf får jag väl skylla på.
Men Maxine är "skitfin" det vet alla ändå.
Sedan hände något märkligt!
För mig alltså.
Jag var tvungen att ge mig in i leken eftersom Bali och Maxine skulle in i ringen samtidigt för att man skulle utse bästa tiken!
Tack snälla Sonja för att du fotograferade!
Här du Elin kan du se bevisen!
Och se!
Jag sprang till och med.
Finaste Maxine blev bästa tiken, såklart!
Även om hon inte var så intresseerad av domaren.
Jag skötte väl mig skapligt i alla fall även om jag är en novis på området.
Jag har till och med lärt mig hur man ska göra med högerhanden, hahaha.
För att göra en lång historia kort så blev Maxine slutligen BIM.
Vann gjorde den hane som placerade Tazzo på andra plats.
BIR-hanen kom från Finland.
Namn på hundarna som var med får ni ta reda på någon annan stans.
Jag har full sjå att hålla reda på vad jag själv heter.
Vi det här laget vet de flesta att Susanne inte brukar vara sysslolös.
Efter fredagens utställning åkte vi till Åsa Blomqvist för att se på valpar. 
En liten tikvalp som inte var så intresserad att posera precis.
Dessutom klippte Susanne Åsas "old lady".
Efter en trevlig kväll hemma hos Karin och Hasse och lite sömn var det dags igen att bege sig till Mässhallen.
Nu var det utställningen "Stora Stockholm"
Det var mycket folk på fredagen men på lördagen myllrade det av folk överallt.
Annie följde också med denna dag.
Hon skulle ställa Bali.
Knähunden alltså.
Carina kom på besök.
Hon stod i Perroklubbens monter också tillsammans med Mac.
Kvinnan som var domare på fredagen var från Finland, Elena Ruskovaara.
Domaren på lördagen var svensk, Dan Ericsson.
Men inte gick det bättre för våra hundar för att de bedömdes av en svensk.
Det var ju lite bortkastat att ställa.
Men kul att träffa perrofolk.
Sonja och Pelle var där såklart även denna dag.
Ja, ni ser förstås i Pelle på den här bilden men han syns nästan på varenda bild när jag fotar hundarna i ringen.
Malin Sone ställde sin Yra men var också en av dem som stod i Perromontern.
Upp till bevis för Tazzo.
Och vem sitter inte mitt i bilden. Jo, just det Pelle.
Vet inte om detta verkligen är bra stil i utställningsringen.
Domaren blev i alla fall inte ett dugg imponerad.
Men söt är han!
Inte domaren utan Tazzo såklart.
Domaren gillade inte alls Tazzo.
Han gillade i stället "Rosa damens" hundar från Finland.
Tazzo blev 2:a i konkurrensklassen.
Förall del med Excellent och Ck.
Sedan blev han 3:e bästa hane med reserv-CACIB.
Är ni intresserade så får ni kolla i början av denna lååååånga inlägg.
MEN OMDÖMET!
Inte mycket att hurra för.
Jag vet inte vad Tazzo hade gjort under natten eftersom han hade blivit så ful under tiden han sov.
Kommer ni ihåg att han hade utmärkt päls dagen före.
Nu var den inget vidare "pälsen ej i bästa skick".
Eller hans huvid som var utmärkt!
Nu var "huvudet ok".
Men han hade i alla fall kraftfulla rörelser hahaha.
Ynka omdöme!
Men Tazzo var glad 'ändå.
Eller?
Jag vet faktiskt inte hur det gick för Bali.
Excellent och Ck, tror jag.
Hon är i alla fall jättesöt och go´!
Jag vet inte hur det gick för Malins hund heller.
Men jag vet hur det gick för Maxine!
Hon blev andra bästa tik.
Ingen vinst för henne på Stora Stockholm.
Men hon fick ett kanonomdöme i alla fall.
 
 
Louise med Bonnie, tror jag.
Och så var det då den finska damen med rosa kvavaj med bästa tiken.
Ingen vinst alltså för Maxine.
Det är ovanligt.
 Innan Tazzo och jag tog tåget hem så kollade vi lite bland alla försäljarna.
Och besökte såklart också Perroklubbens monter.
Tazzo vann i alla fall söthetspriset!
Skönt att åka hem!
Med bästa hunden!
Och eftersom "pälsen ej var i bästa skick" så har det åkt av.
 
#1 - - Katarina:

Ha, ha, ha! Mitt i prick Margareta!!!! Som vanligt. PPN goa du, tack för att du förgyller min vardag.
Katarina
(N = näsa)