AKTIVITETSKURS MED SKOGSSPÅR - Vad var det jag sa´?

Vilken tur vi alltid har med vädret.
Förra helgen var det dags för Aktivitetskursen igen och vi skulle träna på skogsspår.
Jag tog båda hundarna med mig.
Jag tänkte att jag skulle kunna lägga spåren själv så att de fick jobba båda två.
 
Elisabeth startade med att berätta hur ett skogsspår går till.
Så gott som alla på kursen var nybörjare i spårandet.
Inte Ginnis förstås.
Men vad var det nu du skulle säga Elisabeth?
Här är alla som var med på kursen.
De flesta var nya bekantskaper för mig. 
Lise-Lotte och jag har gått flera kurser ihop men nu har hon en ny hund som heter Bella.
Bella är fortfarande unghund och ny på att försöka spåra. 
Vi skulle lägga våra "egna" spår.
Alltså tänkte jag lägga ett långt spår till Ginnis eftersom han är duktig på att spåra.
Elisabeth ville dock dirigera mej när jag gick och det gjorde KANSKE att jag inte tänkte så mycket på att ta riktmärken.
Eller är det bara ett försvar för att jag gjorde alla fel som hundförare som går att göra.
 
Ginnis startade perfekt som vanligt.
Och snabbt som attan vinklade han åt vänster.
Men vänta nu!
Inte sjutton ska han vinkla så tidigt!
Nu Ginnis får du skärpa dig.
Kom tillbaka!
Så kör vi igång igen. 
 Och Ginnis stack iväg ännu en gång.
 Och vinklade vänster!
Men jag hade ju sett en snitsel rakt upp????
Då ropar Elisabeth att Ginnis går alldeles rätt.
Han SKA vinkla där han gör.
Pust och stånk!
JAG GJORDE DET IGEN!
ALLTSÅ!
JAG GLÖMDE LITA PÅ MIN HUND!
Då var det bara att trassla rätt på linan som hade snurrat sig runt en massa ris på marken när jag hade hivat tillbaka Ginnis.
Så det var bara att skämmas och låta Ginnis jobba ifred.
Han hittade apporterna och slutet när han äntlig fick göra som han ville.
 Jag ska försöka skärpa mig i fortsättningen.
Tazzo skulle ju också spåra senare på dagen.
Han är ju inte med på kursen men jag lade ett eget spår till honom.
Och det blev ett appellspår 3x300 meter med två apporter och slutapport.
Men det gick jag med honom sist när alla andra var färdiga.
Alltså alla som var med på kursen.
Nu visar jag lite bilder på övriga deltagare.
Tyvärr har jag inte bilder på alla eftersom jag var iväg och lade spå till Tazzo.
Men Lise-Lotte och Bella prövade lyckan direkt efter att jag hade trasslat runt med Ginnis.
Titta vad fint!
Nosen i backen precis som det ska vara.
Fast man måste ju kolla att matte hänger med.
Och så lilla taxen.
MEN så intressant det var att kolla vilka som stod och tittade på.
Sedan iväg in i skogen.
Vet i sjutton om det var efter spåret.
Ska bara kolla att alla står kvar på vägen. 
Dags för Johanna och hennes sötnos. 
Vad vill du att jag ska göra matte?
Aha!
Vi skulle lyfta på ett ben. 
Men matte!
Du säger ju inte vad jag ska göra!
Får jag godis nu?
Men titta!
Nu verkar poletten ha fallit ner.
Och där var belöningsgodiset!
Ännu en berner sennen var med på kursen.
Fin kontakt!
Fast man kan ju inte att hela tiden kolla vad husse vill när det finns en massa andra människor där.
Men sedan blev det lite spår också.
Det är lätt att tröttna när man inte riktigt vet vad som väntar en. 
Har du sett husse!
Världens bästa apportpinne!
Va´?
Hade du inte lagt ut några apportpinnar?
Men då var det väl väldigt duktigt av mig att hitta egna!
Då krävs det godis!
Eller ännu bättre!
En leksak.
Så var det slut med foton på kursdeltagarna.
För nu skulle jag ut och köra spår med Tazzo.
Och jag lovar!
Han fick jobba HELT självständigt.
Men det var det förstås ingen som såg haha.
Och dessutom hittade han apportpinnarna jättelätt.
Han tog vinklarna perfekt och jobba i lagom takt.
Utan störningar.
Men oj!
Där gick ha lite för långt.
Förbi bollen med skinka i.
Men han letade sig snabbt tillbaka och fick sin belöning.
Tazzo var verkligen duktig.
När han fick jobba ifred.
JAG LITADE PÅ MIN HUND!
När alla hade spårat färdigt så kom detta fina ekipager.
Såååå mysigt!
Jag gick en runda med hundarna.
Och hör och häpnad!
Då kommer familjen Toft med Neo.
Jag menar!
Varken de eller jag bor nära Långasjönäs och ändå möts vi där.
Så himla roligt det var att få sällskap på promenaden! 
Måste bara visa ett par höstbild jag tog från trädgården när jag kom hem om slut på blogginlägget.