NU BÖRJAR EN NY EPOK I MITT LIV

Ibland händer oväntade saker i livet som gör att allt ställs på ände.
När jag blev ensam kvar i det stora huset i Vettekulla så insåg jag ganska snabbt att det skulle vara för jobbigt att sköta detta stora hus och den stora trädgården ensam. 
Huset var mitt drömhus men inte praktiskt och alldeles för stort för en ensam gammal tant. 
Trädgården var vacker och varenda buske och varenda perenn hade jag planterat. 
Men det var tjugo år sedan. 
Nu var trädgården för stor och jobbig att sköta ensam. 
😫😟
Så jag beslutade mig för att söka mig hemåt igen. 
Kalmar är min barndomsstad och Öland var vårt paradis på somrarna när mina barn växte upp. 
Så nu är jag här!
Nu är det dags att hitta ett bra fungerande liv här. 
I Bläsinge på Ölands östra sida.  
Att det blev Öland och Bläsinge är Yvonnes förtjänst. 
Yvonne och jag arbetade ihop i Tingsryds elevhälsa och vi har hållit kontakt sedan dess. 
Jag bad henne hålla ögonen öppna för hus att hyra. 
Och hon fixade två hus för uthyrning i ett huj.
Och första juni blev det ena huset min nya bostad. 
Vid första anblicken var det väl inte det charmigaste huset jag sett.
Sett utomhus i februari månad då det mesta ser trist ut. 
Men slitet har också sin charm!
Här en bit av uthuset.
 Men inne var det var fräscht och lagom stort
 Badrum och dusch precis vid entrén.
Alltså perfekt för skitiga hundar!
 Till skillnad från Vettekulla där vi hade badrummet på övervåningen.
 Och det nya huset har en stor och härlig glasad altan.
 Problemet var bara att jag inte ville flytta förrän bodelning och arvskifte var klart. 
Nu blev det inte så i alla fall. 
Flytten gick några veckor tidigare. 
Men 13 juni, blev allt klart och jag kan börja tänka framåt. 
Och minnas allt det glädjefyllda bakåt med 28 år tillsammans i Vettekulla.
 Så nu starta jag framtiden i Bläsinge!
Denna blogg handlar om tiden fram till 13 juni!
Här i Bläsinge finns allt som fanns i Vettekulla fast i mindre skala.
Lite svenskt lagom helt enkelt.
Mindre hus på ca 120 m2 
Byggt 1928 men tillbyggt och isolerat på senare år.
Och mindre trädgård.
Fast onödigt stor ändå. 
1400 m2
 Här finns ETT plommonträd 
ETT bigarråträd
ETT äppelträd
ETT rabarberstånd. 
Lite svarta vinbär.
Och EN öken!
I alla fall denna försommar med extrem värme och inget regn.
En öken fylld av kottar och kastanjer.
Ett nerfällt lärkträd, en tall och ett gigantiskt kastanjeträd (plus några almar) gör att det inte kommer att bli lätt att klippa gräset utan skyddsutrustning.
Anfall nerifrån!
Detta är kottar från lärkträdet - och GRÄS.
Eller vad man nu ska kalla det. 
 Förr eller senare måste gräset komma tillbaka och senare klippas.
Hoppas det blir innan kastanjerna har blivit alltför stora. 
Men titta på världens snyggaste stege! 
 Klättra på den om ni vågar. 
 😆
TVÅ rabatter. Eller tre.
Men det var inte så mycket växter i den tredje.
Men en fin buskros finns det i alla fall.
Och en annan ros som dök upp när jag började rensa bort ogräs.
Inte vet jag hur den kommer att se ut.
Eller om det över huvud taget kommer några blommor.
Så var det när jag flyttade hit. 😄
Men det börjar hända grejer!
Fast det blir mest planteringar i pallkragar och krukor.
Jag tänker INTE sätta igång och göra nya rabatter!
Som jag sedan inte orkar sköta.
Tänk vad klok jag har blivit!
Eller? 
Här lite bilder på pallkragar med sakta döende pioner som jag plockade med mig från Vettekulla och dahlior som vaknat till liv och kommer upp mer och mer.
Pelargoner och petunior och lite annat smått och gott finns också.
Det har hänt mer i trädgården under senare delen av juni men det får ni veta senare.
😄
Nu ska jag istället berätta att mina djur verkar trivas bra på vårt nya ställe.
Katterna har förstått var de bor och var de kan gå in men har inte hittat sina bästa gömställen ännu.
Hundarna!
Hahaha!
De trivs var som helst där jag finns med. 
Och så finns ju havet!
Det är det bästa två vattenhundar vet.
Även om det inte finns någon brygga att hoppa från.
Ibland stenigt och ibland alldeles underbart! 
Nu kanske någon sitter och undrar om det inte finns några sittplatser i detta boenden.
Såklart att det finns det!
Ett par platser i trädgården men där baksidan av huset känns som en oas och där jag sitter mest.
När jag sitter.
Och dessutom finns den stora altanen.
En pärla!
Och där finns också den ena ingången.
Men hur det ser ut inne får ni vänta på att se.
Det kommer mera......
Och dessutom ska ni få se att det växer och frodas utomhus med lite extra växter här och där.